Transborder Links and Formal Education of Urban Youth on the Northern Border

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Eunice D. Vargas-Valle

Resumen

This article uses the Population and Housing Census 2000 to analyze the association betweenthe post-basic education of the urban youth population and two indicators of transborderlinks on Mexico’s northern border: being born in the United States and having transmigrants athome. The multivariate statistical analysis shows that although being born in the United Statesis positively associated with attending and completing high school, living in households withtransmigrants reduces the likelihood of continuing higher education. Despite the improvedsocio-economic status of transborder families, household members’ transborder employmentmay be affecting young people’s educational aspirations, since it proves that a higher relativeincome can be achieved without investing in higher education.ResumenCon base en el Censo de Población y Vivienda 2000, en este artículo se analiza el vínculo entrela educación pos-básica de la población joven urbana y dos indicadores de los nexos transfronterizosen la frontera norte de México: haber nacido en Estados Unidos y tener transmigrantes enel hogar. El análisis estadístico multivariado muestra que mientras el nacimiento en Estados Unidosse asocia positivamente a cursar y terminar la media superior, vivir en hogares con transmigrantesdisminuye la posibilidad de continuar en estudios superiores. A pesar de la mejor situaciónsocioeconómica de las familias transfronterizas, el empleo transfronterizo de los miembrosdel hogar podría estar afectando las aspiraciones educativas de los jóvenes, al demostrar que sepueden lograr mayores ingresos relativos, sin hacer inversiones en educación superior.

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Cómo citar
Vargas-Valle, E. D. (2017). Transborder Links and Formal Education of Urban Youth on the Northern Border. Frontera Norte, 24(47), 35–61. https://doi.org/10.17428/rfn.v24i47.813
Sección
Artículos

Citas

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