Transborder Links and Formal Education of Urban Youth on the Northern Border

Main Article Content

Eunice D. Vargas-Valle

Abstract

This article uses the Population and Housing Census 2000 to analyze the association between the post-basic education of the urban youth population and two indicators of transborder links on Mexico’s northern border: being born in the United States and having transmigrants at home. The multivariate statistical analysis shows that although being born in the United States is positively associated with attending and completing high school, living in households with transmigrants reduces the likelihood of continuing higher education.Despite the improved socio-economic status of transborder families, household members’ transborder employment may be affecting young people’s educational aspirations, since it proves that a higher relative income can be achieved without investing in higher education.Nexos transfronterizos y educación formalde la población joven urbana en la frontera norteResumenCon base en el Censo de Población y Vivienda 2000, en este artículo se analiza el vínculo entre la educación pos-básica de la población joven urbana y dos indicadores de los nexos transfronterizos en la frontera norte de México: haber nacido en Estados Unidos y tener transmigrantes en el hogar. El análisis estadístico multivariado muestra que mientras el nacimiento en Estados Unidos se asocia positivamente a cursar y terminar la media superior, vivir en hogares con transmigrantesdisminuye la posibilidad de continuar en estudios superiores.A pesar de la mejor situación socioeconómica de las familias transfronterizas, el empleo transfronterizo de los miembrosdel hogar podría estar afectando las aspiraciones educativas de los jóvenes, al demostrar que se pueden lograr mayores ingresos relativos, sin hacer inversiones en educación superior.

Article Details

How to Cite
Vargas-Valle, E. D. (2017). Transborder Links and Formal Education of Urban Youth on the Northern Border. Frontera Norte, 24(47), 35–61. https://doi.org/10.17428/rfn.v24i47.813
Section
Papers

References

Acuña, Beatriz, 1983, “Migración y fuerza de trabajo en la frontera norte de México”, Estudios Fronterizos, Tijuana, Universidad Autónoma de Baja California, vol. 1, núm. 2, pp. 13-57.

Alegría, Tito, 1989, “La ciudad y los procesos transfronterizos entre México y Estados Unidos”, Frontera Norte, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte, vol. 1, núm. 2, pp. 53-90.

Alegría, Tito, 1990, “Ciudad y transmigración en la frontera de México con Estados Unidos”, Frontera Norte, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte, vol. 2, núm. 4, pp. 7-38.

Alegría, Tito, 2002, “Demand and supply of Mexican Cross-border workers”, Journal of Borderlands Studies, United States of America, vol. 17, núm. 1, pp. 37-55.

Amato, Paul R., 2000, “The consequences of divorce for adults and children”, Journal of Marriage and the Family, United States of America, National Council on Family Relations, vol. 62, núm. 4, pp. 1269-1287.

Anderson, Joan B. and James Gerber, 2007, Fifty Years of Change on the U.S.-Mexico Border. Growth, Development, and Quality of Life, Austin, Texas, University of Texas Press.

Arámburo Vizcarra, Guillermo, 1987, “Commuters en la frontera México-Estados Unidos”, Estudios Fronterizos, Tijuana, Universidad Autónoma de Baja California, vol. 5, núm. 12/13, pp. 81-93.

Buchman, Claudia, and Tomas A. DiPrete, 2006, “The growing female advantage in college completion: the role of family background and academic achievement”, American Sociological Review, núm. 71, pp. 515-541.

Coleman, James S., 1988, “Social Capital in the Creation of Human Capital”, The American Journal of Sociology, The University of Chicago Press 94, S95-S120.

Consejo Nacional de Población, 2001, Índices de marginación, 2000, Mexico City, Consejo Nacional de Población.

Corona Vázquez, Rodolfo, Rodolfo Cruz Piñeiro and José Alejandro García Galván, 2008, Diagnóstico del fenómeno migratorio en Baja California, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte/Gobierno del Estado de Baja California.

Coubès, Marie Laure, 2008, “Maquiladora or cross-border commute. The employment of members of households in five Mexican border cities”, in R.R. Marquez & H.D. Romo, edits., Transformations of la familia on the U.S.-Mexicoborder, Notre Dame, Indiana, Institute for Latino Studies, University of Notre Dame Press, pp. 131-161.

Coubès, Marie Laure and Raúl González, 2011, “Experiencias de vida de los jóvenes en Tijuana: las interrelaciones entre escuela y trabajo”, in Norma Ojeda de la Peña and María Eugenia Zavala-Cosío, coords., Jóvenes fronterizos/Border youth: expectativas de la vida familiar y de superación personal hacia la adultez, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte.

Escala Rabadán, Luis and Germán Vega Briones, 2005, “Living and Working as Cross-Border Commuters in the Tijuana–San Diego Region”, in R. Kiy and C. Woodruff (ed.), The Ties That Bind Us: Mexican Migrants in San Diego County. San Diego, Center for U.S.-Mexican Studies, pp. 147-174.

Estrella Valenzuela, Gabriel, 1994, “Migración internacional y grupos domésticos en la frontera norte de México”, Familia y crisis económica, Monterrey, N. L., México, McArthur Foundation and Asociación Mexicana de Población, pp. 86-104.

Farkas, George, 1996, “Skills, habits, styles, and school success,” in Human capital or cultural capital? : ethnicity and poverty groups in an urban school district, New York, Aldine de Gruyter, pp. 7-20.

Giorguli Saucedo, Silvia E., 2002, “Estructuras familiares y oportunidades educativas de los niños y niñas en México”, Estudios Demográficos y Urbanos, vol. 17, núm. 3, pp. 523-546.

Giorguli Saucedo, Silvia E., and Itzam Serratos López, 2009, “El impacto de la migración internacional sobre la asistencia escolar en México: ¿paradojas de la migración?”, in Paula Leite and Silvia Giorguli, coords., El estado de la migración. Políticas públicas ante los retos de la migración mexicana a Estados Unidos, Mexico City, conapo, pp. 313-344.

Giorguli Saucedo, Silvia E., Eunice D. Vargas Valle, Viviana Salinas Ulloa, Celia Hubert y Joseph E. Potter, 2010, “La dinámica demográfica y la desigualdad educativa en México”, Estudios Demográficos y Urbanos, Mexico City, El Colegio de México, vol. 25, 1(73), pp. 7-44.

González Galbán, Humberto, 2011, “Caracterización sociodemográfica de la población en tránsito a la vida adulta en Tijuana”, in Norma Ojeda de la Peña and María Eugenia Zavala-Cosío, coords., Jóvenes fronterizos/Border youth: expectativas de la vida familiar y de superación personal hacia la adultez, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte.

Hernández, Martha L. 2010, “Despite violence, students still cross the border,” The monitor, available at <http://www.themonitor.com/articles/violence-37598-border-cross.html>, last accessed on February 2, 2011.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática [compact disc], 2001, xii Censo General de Población y Vivienda, 2000, Mexico, inegi.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática, 2011, Principales resultados del Censo General de Población y Vivienda 2010, Mexico, inegi.

Kandel, William, and Grace Kao, 2000, “Shifting orientations: How US labor migration affects children’s aspirations in Mexican migrant communities”, Social Science Quarterly, Austin Texas, University of Texas Press, vol. 81, núm. 1, pp. 16-32.

Kandel, William, and Grace Kao, 2001, “The impact of temporary labor migration on Mexican children’s educational aspirations and performance”, International Migration Review, New York, Center of Migration Studies of New York, vol. 35, núm. 4, pp. 1205-1231.

Kandel, William, and Douglas S. Massey, 2002, “The culture of Mexican migration: A theoretical and empirical analysis,” Social Forces, North Carolina, University of North Carolina Press, vol. 80, núm. 3, pp. 981-1004.

López, Silvia, 1993, “Mujeres y redes familiares en la reproducción social de los hogares fronterizos”, in Norma Ojeda and Silvia López, Familias transfronterizas en Tijuana-San Diego: Dos estudios complementarios, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte, pp. 53-74.

López Córdova, Ernesto, 2004, “Globalization, migration and development: The role of Mexican migrant remittances”, document presented at The Fourth Workshop of the Regional Integration Network (rin), Uruguay.

Mojarro, Octavio, 2002, “Dinámica, estructura y distribución de la población en la franja fronteriza del norte de México”, in La Situación Demográfica de México 2002, Mexico City, Consejo Nacional de Población, pp. 101-111.

Núñez, Claudia, 2010, “California Border Schools to Ask Students for Papers,” La Opinión, available at <http://www.impre.com/elmensajero/noticias/2010/8/26/estrechan-acceso-escolar-en-di-206999-1.html#commentsBlock>, last accessed February 2, 2011.

Ojeda, Norma, 1993, “Familias transfronterizas en Tijuana: Migración y trabajo internacional”, in Norma Ojeda y Silvia López, Familias transfronterizas en Tijuana-San Diego: Dos estudios complementarios, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte, pp. 9-50.

Ojeda, Norma, 2009, “Reflexiones acerca de las familias transfronterizas y las familias transnacionales entre México y Estados Unidos”, Frontera Norte, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte, vol. 21, núm. 42, pp. 7-29.

Palmer, Catalina, 2008, “An overview of children and youth on the northern Mexican border”, in R.R. Marquez & H.D. Romo, edits., Transformations of la familia on the U.S.-Mexico border, Notre Dame, University of Notre Dame Press, pp. 53-75.

Pereira, Krista M., Kathleen Mullan Harris and Doohon Lee, 2006, “Making it in America: High school completion by immigrant and native youth”, Demography, Population Association of America, vol. 43, núm. 3, pp. 511-536.

Reyes Santos, Marcos, 2005, “La educación en la frontera norte”, in Gerardo Ordóñez and Marcos Reyes Santos, coords., Los retos de la política social en la frontera Norte, México, El Colef and Plaza y Valdés Editores, pp. 123-161.

Taylor, J. Edward, 1987, “Undocumented México-US migration and the returns to households in rural México”, American Journal of Agricultural Economics, American Agricultural Economics Association, vol. 69, pp. 626-637.

Tuirán, Rodolfo and José L. Ávila, 2002, “Delimitación de la franja fronteriza del norte de México,” in La Situación Demográfica de Mexico 2002, Mexico City, Consejo Nacional de Población, pp. 89-100.

Viren, Sara, 2007, “Mexican children cross border to go to school”, Houston and Texas News, available at <http://www.chron.com/disp/story.mpl/metropolitan/4758501.html >, last accessed on February 2, 2011.

xvi Ayuntamiento de Tijuana, 2000, Encuesta de Geografía Social, Tijuana, xvi Ayuntamiento de Tijuana.

Zoller Booth, Margaret, 1995, “Children of migrant fathers: The effects of father absence on Swazi children’s preparedness for school”, Comparative Education Review, The University of Chicago Press & Comparative and International Education Society, vol. 39, núm. 2, pp. 195-210.