Tipología del consumo de bienes culturales en Mexicali, B. C.
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors publishing work in this journal agree to the following conditions:
Authors retain copyright and assign first publication rights to the journal Frontera Norte (RFN), with the texts registered under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0), which allows third parties to use published material provided they give credit to the authors and acknowledge this journal as the first publisher.
They authorize the reproduction, publication, translation, communication, and transmission of their paper and all accompanying material, publicly and in any form and by any means; its public distribution in as many copies as required; and public communication thereof in any form, including making it available to the public through electronic means or any other technology, and solely for dissemination and scientific, cultural, and non-commercial purposes.
Authors may enter into further independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for instance, to include it in an institutional repository or personal webpage, or publish it in a book), provided it is not for commercial purposes and they clearly state that the work was first published in Frontera Norte (RFN) [and add the corresponding bibliographical record: Author/s (Year). Title of paper. Frontera Norte, volume (number), pp. doi: xxxx].
To that end, authors must submit the form assigning ownership of first publication rights, duly completed and signed. This document is to be uploaded in PDF format as a complementary file on the OJS platform.
This work is released under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0)..
References
Alabarces, Pablo, “Cultura(s) [de las clases] populares, una vez más: La leyenda continúa. Nueve proposiciones en torno a lo popular”, Potlatch. Cuaderno de antropología y semiótica, año I, número I, primavera de 2004. En http://www.potlatch.com.ar/archivo_01.htm. Consultado el 7 de enero de 2006.
Bécue, Mónica y Joan Balls, Manual de introducción a los métodos factoriales y clasificación con SPAD. Servei d’Estadística Universitat Autònoma de Barcelona, 2005. En www.uab.es/s-estadistica/. Consultado el 2 de marzo de 2005.
Borràs, Vicent, El consumo, un análisis sociológico. La estructura del consumo y los grupos sociales en la región metropolitana de Barcelona, Barcelona, Cedecs, 1998.
Bourdieu, Pierre, Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste, Cambridge, Harvard University Press, 1984.
_____, Sociología y cultura, México, Grijalbo y Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 1990.
_____, The Field of Cultural Production, Chicago, Columbia University Press, 1993.
Centre International de Statistique et d'Informatique Appliquées (CISIA), SPAD version 3. Manuel de prise en main 1998, Francia, CISIA y CERESTA, 1998.
Consejo Nacional de Población (Conapo), Índices de marginación urbana 2000, México, Conapo, 2001. En http://www.conapo.gob.mx/publicaciones/
indice2000.htm. Consultado el 7 de julio de 2005.
Douglas, Mary y Baron Isherwood, El mundo de los bienes. Una antropología del consumo, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 1979.
García Canclini, Néstor, “Ni folkórico ni masivo. ¿Qué es lo popular?”, Diálogos de la comunicación, núm. 17, junio de 1987. En http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/garcia_canclini1.pdf. Consultado el 27 de noviembre de 2005.
_____, “El consumo cultural y su estudio en México: Una propuesta teórica”, en García Canclini, Néstor (coord.), El consumo cultural en México, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 1993, pp. 15-42.
García Canclini, Néstor y Juan Carlos Moneta (coords.), Las industrias culturales en la integración latinoamericana, México, Unesco, Grijalbo y Sistema Económico Latinoamericano y del Caribe (SELA), 1999.
García Canclini, Néstor y Mabel Piccini, “Culturas de la ciudad de México: Símbolos colectivos y usos del espacio urbano”, en García Canclini, Nés
tor (coord.), El consumo cultural en México, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 1993, pp. 43-85.
Germani, Gino, El concepto de marginalidad. Significado, raíces históricas y cuestiones teóricas, con particular referencia a la marginalidad urbana, Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión, 1973 (Colección Fichas).
Gónzalez, Jorge y Ma. Guadalupe Chávez, La cultura en México I. Cifras clave, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes y Universidad de Colima, 1996.
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI), XII Censo general de población y vivienda 2000, Aguascalientes, INEGI, 2001.
_____, “Cartografía censal. Aspectos fundamentales”, 2004. En www.inegi.gob.mx/geografia/espanol/prodyserv/cartocen/cartocen.cfm?c=334. Consultado el 18 de junio de 2004.
Lozano, José Carlos, “Recepción y uso de medios de comunicación en los jóvenes fronterizos”, Anuario de investigación de la comunicación CONEICC I, México, CONEICC, 1994.
Ochoa Gautier, Ana María, “El sentido de los estudios de músicas populares en Colombia”, actas del III Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular, Bogotá, agosto de 2000. En http://www.hist.puc.cl/historia/iaspm/pdf/ochoa.pdf. Consultado el 18 de enero de 2006.
Ortega, Luz María y Guadalupe Ortega, Consumo de bienes culturales en sectores populares de la ciudad de Mexicali, B. C. Reporte de resultados, Mexicali, B. C., Universidad Autónoma de Baja California, Coordinación de Posgrado e Investigación, 2004 (Registro núm. 1292 348).
Poder Ejecutivo del Gobierno del Estado de Baja California, Programa estatal de cultura, Mexicali, Instituto de Cultura de Baja California, 2002.
Ranfla, Arturo, Guadalupe Ortega, Guillermo Álvarez y Djamel Toudert, Estudio exploratorio de marginalidad en Baja California, informe de investigación, Mexicali, B. C., Universidad Autónoma de Baja California, Instituto de Investigaciones Sociales, 2001.
Thompson, John, Ideology and Modern Culture, Stanford, Stanford University Press, 1990.
Universidad Autónoma de Baja California, Plan de desarrollo institucional 2003-2006, Mexicali, B. C., UABC, 2003.
Valenzuela, José Manuel, “Entre lo público y lo privado: Nuevas mediaciones en los espacios de frontera”, en Valenzuela, J. M. (coord.), Procesos culturales de fin de milenio, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Centro Cultural Tijuana, 1998, pp. 219-250.
Velasco, M. Laura, “Un acercamiento al método tipológico en sociología”, en Tarrés, M. L. (coord.), Observar, escuchar y comprender. Sobre la tradición cualitativa en la investigación social, México, El Colegio de México, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales y Porrúa, 2001, pp. 289-323.