Reconstruyendo lo femenino: identidades de género y recepción cinematográfica
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors publishing work in this journal agree to the following conditions:
Authors retain copyright and assign first publication rights to the journal Frontera Norte (RFN), with the texts registered under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0), which allows third parties to use published material provided they give credit to the authors and acknowledge this journal as the first publisher.
They authorize the reproduction, publication, translation, communication, and transmission of their paper and all accompanying material, publicly and in any form and by any means; its public distribution in as many copies as required; and public communication thereof in any form, including making it available to the public through electronic means or any other technology, and solely for dissemination and scientific, cultural, and non-commercial purposes.
Authors may enter into further independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for instance, to include it in an institutional repository or personal webpage, or publish it in a book), provided it is not for commercial purposes and they clearly state that the work was first published in Frontera Norte (RFN) [and add the corresponding bibliographical record: Author/s (Year). Title of paper. Frontera Norte, volume (number), pp. doi: xxxx].
To that end, authors must submit the form assigning ownership of first publication rights, duly completed and signed. This document is to be uploaded in PDF format as a complementary file on the OJS platform.
This work is released under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0)..
References
Abril, Gonzalo, "Análisis semiótico del discurso", en Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Madrid, Síntesis, 1994, pp. 427-463.
Barthes, Roland, La aventura semiológica, Barcelona, Paidós Comunicación (núm. 40), 1990.
Bennet, Tony, "Media, Reality, Signification", en Gurevitch et al., Culture, Society and Media, Nueva York, Methuen, 1982.
Bourdieu, Pierre, "La dominación masculina", La Ventana, núm. 2, Guadalajara, Universidad de Guadalajara, 1996, pp.7-95.
Bruno, G. y Maria Nadotti, Off Screen. Women and Film in Italy, Londres/Nueva York, Routledge, 1998.
Burton-Carvajal, Julianne, "Mexican Melodrama of Patriarchy: Specificity of a Transcultural Form", Latin American and Latino Studies Program, University of California at Santa Cruz, 1995 (ponencia).
Butler, Judith, Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity, Nueva York, Routledge, 1990.
Calaizzi, Giulia (editor), Feminismo y teoría del discurso, Madrid, Cátedra, 1990.
Canales, Manuel y Anselmo Peinado, "Grupos de discusión", en Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Madrid, Síntesis, 1994.
Charles, Mercedes y Guillermo Orozco, Educación para la recepción. Hacia una lectura crítica de los medios, México, Trillas, 1990.
De Beauvoir, Simone, El segundo sexo, Buenos Aires, Ediciones Siglo Veinte, 1975.
De Diego, Estrella, El andrógino sexuado. Eternos ideales, nuevas estrategias de género, Madrid, Editorial La Balsa de Medusa (53), 1992.
Doane, M. A., P. Mellemcap y L. Williams, Re-vision. Essays in feminist film criticism, Frederick, University Publications of America, The American Film Institute, 1984.
Eker, Gisela (editor), Estética femninista, Barcelona, Ed. Icaria, 1986.
Ellis, John y Annette Kuhn (editores), The Sexual Subject. A Screen Reader in Sexuality. Screen, Londres, Routledge, 1992.
Erens, Patricia, Issues in Feminist Film Criticism, Indiana Press, 1990.
Fiske, John, "Moments of Television: Neither the Text nor the Audiences", en Remote Control. Television, Audiences and Cultural Power, Nueva York, Routledge, 1989.
Flitterman-Lewis, Sandy, To Desire Differently: Feminism and the French Cinema, Urbana, University of Illinois Press, 1990.
Gayle, Rubin, "El tráfico de mujeres: notas sobre la 'economía política' del sexo", en Nueva Antropología, vol. VIII, núm. 30, México, 1986. Este texto fue publicado originalmente en inglés en Rayna R. Reiter (editor), Toward an Antropology of Women, Nueva York, Monthly Review Press, 1975.
Gentile, Mary C., Film Feminisms, Greenwood Press, 1985.
Gillespie, Marie, Television, Ethnicity and Cultural Change, Londres, Routledge, 1995.
González de Chávez Fdez., Ma. Asunción, "Conformación de la subjetividad femenina", en Cuerpo y subjetividad femenina. Salud y género, Madrid, Siglo XXI, 1993, pp 71-122.
Hershfield, Joanne, "Mexican Women's Pictures: Reconsidering the Relation Between Gender and Representation in El secreto de Romelia, Danzón, and Novia que te vea",The University of North Carolina, Chapel Hill, 1995 (ponencia).
Ibáñez, Jesús, Por una sociología de la vida cotidiana, Madrid, Siglo XXI, 1994.
————, Más allá de la sociología. El grupo de discusión: Técnica y crítica, 3ª ed., Madrid, Siglo XXI, 1992.
————, Del algoritmo al sujeto. Perspectivas de la investigación social, Madrid, Siglo XXI, 1985.
Iglesias, Norma, "El placer de la mirada femenina. Género y recepción cinematográfica", en Frontera Norte, vol. 6, núm. 12, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte, julio-diciembre de 1994.
Izquierdo, María Jesús, Las, los, les (lis, lus). El sistema sexo-género y la mujer como sujeta de transformación social, Barcelona, Ediciones de les dones, 1983.
Kaplan, Ann E., Women and Film. Bothsides of Camera, Nueva York, Routledge, 1988.
————, Women and Film, Methuen, 1983.
Kuhn, Annette, Women's Pictures. Feminism and Cinema, &Kegan;Paul, 1982. Traducido a1 español con el título Cine de Mujeres. Feminismo y cine, Madrid, Cátedra (Colección Signo e Imagen, 25), 1991.
————, The Power of the Image, Essays on Representation and Sexuality, Londres y Nueva York, Routledge and Kegan Paul, 1985.
————, Cinema, Censorship and Sexuality 1909-1925, Londres y Nueva York, Routledge, 1988.
Lamas, Marta, "Usos, dificultades y posibilidades de la categoría de género", en La Ventana, núm. 1, Guadalajara, Universidad de Guadalajara, 1995, pp. 9-61.
———— y Hortensia Moreno, "Editorial", en Debate Feminista, año 7, vol. 13, México, abril de 1996.
Lauretis, Teresa de, Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine, Madrid, Cátedra (Feminismo), 1992.
————, Technologies of Gender, Bloomington, Indiana University Press, 1987. Makowski, "Identidad en cárceles de mujeres", en Estudios Sociológicos, vol. XIV, núm.40, México, enero-abril de 1996, p. 54.
McCreadie, Marsha, Women on Film. The Critical Eye, Preager, 1983.
Millán M., Márgara, "¿Hacia una estética cinematográfica femenina?", en Miradas de mujer. Cineastas y videoastas mexicanas y chicanas, El Colegio de la Frontera Norte, Tijuana, B. C., 1990, pp. 82-91 (mimeo).
————, "Género y representación. Tres mujeres directoras de cine en México", tesis para obtener el grado de maestría en sociología, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales-UNAM, México, 1995.
————, "Género y representación. El cine hecho por mujeres y la representación de los géneros", en Acta Sociológica, núm. 16, México, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales-Coordinación de Sociología-UNAM, enero-abril de 1996, pp 175-194.
Mulvey, Laura, "Visual Preasure and Narrative Cinema", en Screen, vol. 16, núm. 3, 1975, pp. 6-18.
Orozco, Guillermo, Televisión y producción de significados (Tres ensayos), Guadalajara, Universidad de Guadalajara, 1994.
———— (coord.), Televidencias. Perspectivas para el análisis de los procesos de recepción televisiva, México, Universidad Iberoamericana (Cuadernos de Comunicación y Prácticas Sociales, núm. 6), 1994.
————, Hablan los televidentes. Estudios de recepción en varios países, México, Universidad Iberoamericana (Cuadernos de Comunicación y Prácticas Sociales, núm, 4), 1992.
————, Recepción televisiva. Tres aproximaciones y una razón para su estudio, México, Universidad Iberoamericana (Cuadernos de Comunicación y Prácticas Sociales, núm. 2), 1991.
Osborne, Raquel, La construcción sexual de la realidad, Madrid, Cátedra, 1993, p. 55. Penley, Constance, The Future of an Illusion. Film Feminism, and Psychoanalysis, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1989.
———— et al. (editores), Close Encounters. Film, Feminism, and Science Fiction, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1990.
Piccini, Mabel, "La sociedad de los espectadores. Notas sobre algunas teorías de la recepción", en Versión, núm. 3, México, D. F., Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco, abril de 1993, pp. 13-34.
Piñuel, José Luis, "Ciencias sociales, comunicación e identidad", Madrid, 1994 (mimeo).
Prieto Stambaugh, Antonio, "La actuación de la identidad a través del performance chicano gay, en Debate Feminista, año 7, vol. 13, México, abril de 1996, p. 290.
Ravelo B., Patricia, "En busca de nuevos paradigmas: algunas reflexiones en torno a la categoría de género", en Acta Sociológica, núm. 16, México, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales-Coordinación de Sociología-UNAM, enero-abril de 1996, pp 11-39.
Scott, Joan W., "Gender: A Useful Category of Historical Analysis", en American Historical Review, núm. 91, 1986.
Stam, Robert, Subversive Pleasure. Bakhtin, Cultural Criticism and Film, Baltimore, Maryland, The Johns Hopkins University Press, 1992.
Strinati, Dominic, An Introduction to Theories of Popular Culture, Londres, Routledge, 1995.
Stubbs, Michael, Análisis del discurso. Análisis sociolingüístico del lenguaje natural, Madrid, Alianza (Psicología, núm. 20), 1987.
Thuren, Britt-Marie, '"Sistema de género' o estructura, régimen, orden... ¿o qué?", ponencia presentada en el V Congreso de Antropología, Granada, 1990.
Valenzuela, José Manuel, "Introducción", en Decadencia y auge de las identidades, Tijuana, El Colegio de la Frontera Norte/Programa Cultural de las Fronteras, 1992, p. 24.
Walker, Janet, Couching Resistance. Women, Film, and Psychoanalytic Psychiatry, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1993.
Zavala, Lauro, Permanencia voluntaria. El cine y su espectador, Xalapa, Universidad Veracruzana/Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco, 1994.