Memory policies of girls and boys in caravan of Central American migrants

Main Article Content

Oscar Misael Hernández Hernández

Abstract

This article explores the construction of memory policies for accompanied girls and boys traveling in a caravan of Central American migrants. Theoretically, it is argued that memory has not only a cognitive function, but also a political one, in the sense that they remember and question social processes in the places where it is produced and signified. Methodologically, oral and visual narratives of two girls and four boys from Honduras and Guatemala, who arrived at the Tamaulipas border in February 2019, are used and analyzed in a thematic and dialogical way. It is argued that the policies of children's memory are oriented to the enunciation of violence in their countries of origin, the resistance to the violation experienced during the migratory transit and to the denunciation of American migratory policies. Finally, the findings of the study contribute to the discussions on the agency of migrant children and their relevance as social agents within the Central American Caravans.

Article Details

How to Cite
Hernández Hernández, O. M. (2020). Memory policies of girls and boys in caravan of Central American migrants. Frontera Norte, 32. https://doi.org/10.33679/rfn.v1i1.2014
Section
Papers
Author Biography

Oscar Misael Hernández Hernández, El Colegio de la Frontera Norte Departamento de Estudios Sociales

Investigador titular en El Colegio de la Frontera Norte, sede Matamoros

References

Abebe, T. (2019). Reconceptualising Children´s Agency as Continuum and Interdependence. Social Science, 8(3), 1-16.

Anguita, V., & Sotomayor, A. (2011). ¿Confidencialidad, anonimato? Las otras promesas de la investigación. Acta Bioethica, 17(2), 199-204.

Banco Mundial. (2011). Crimen y violencia en Centroamérica. Un desafío para el desarrollo. Recuperado de https://siteresources.worldbank.org/INTLAC/Resources/FINAL_VOLUME_I_SPANISH_CrimeAndViolence.pdf

Bertaux, D. (2005). Los relatos de la vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Edicions Bellaterra.

Bovin, P. (2005). Las fronteras del Istmo. Fronteras y sociedades entre el sur de México y América Central. México: CEMCA-CIESAS.

Clarín Mundo. (19 de junio de 2018). Estados Unidos: niños inmigrates encerrados en jaulas. Recuperado de https://www.clarin.com/mundo/unidos-ninos-inmigrantes-encerrados-jaulas_0_rkS8wjI-X.html

Cruz, P., y Payán, T. (2018). Alone and Vulnerable: Unaccompanied Minors in the United States and Mexico. Baker Institute Report. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/328225666_Alone_and_Vulnerable_Unaccompanied_Minors_in_the_United_States_and_Mexico

El Colegio de la Frontera Norte. (2018). La caravana de migrantes centroamericanos en Tijuana 2018. Diagnóstico y propuesta de acción. Recuperado de https://www.colef.mx/estudiosdeelcolef/la-caravana-de-migrantes-centroamericanos-en-tijuana-2018-diagnostico-y-propuestas-de-accion/

El Colegio de la Frontera Norte. (2019). La caravana de migrantes centroamericanos en Piedras Negras, Coahuila 2019. Diagnóstico y propuesta de acción. Recuperado de https://www.colef.mx/estudiosdeelcolef/la-caravana-centroamericana-de-migrantes-en-piedras-negras-coahuila-2019-diagnostico-y-propuestas-de-accion/

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (17 de agosto de 2018). Desarraigados en Centroamérica y México. Los niños migrantes y refugiados se enfrentan a un círculo vicioso de adversidad y peligro. Recuperado de https://www.unicef.org/lac/sites/unicef.org.lac/files/2018-08/20180817_UNICEF-ChildAlert-2018-CentralAmericaMexico_SPA.pdf

Galli, C. (2018). No Country for Immigrant Children: From Obama´s “Humanitarian Crisis” to Trump´s Criminalization of Central American Unaccompanied Minors. (C. R. Brief, Ed.) Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/326877028_No_Country_for_Immigrant_Children_From_Obama's_Humanitarian_Crisis_to_Trump's_Criminalization_of_Central_American_Unaccompanied_Minors

Groppo, B. (2002). Las políticas de la memoria. Sociohistórica (11-12), 187-198.

Halbwachs, M. (2004). Los marcos sociales de la memoria. Madrid: Anthropos.

Halbwachs, M. (2011). La memoria colectiva. Buenos Aires: Miñó y Dávila Editores.

Hartog, G. (2011). La violencia que dibujan las niñas y los niños y la que pinta nuestro gobierno de su mano dura. Revista Estudios Culturales, 4(8), 97-109.

Hernández-Hernández, O. M. (2019a). Caravana de migrantes centroamericanos en Reynosa y Matamoros, 2019. Matamoros: El Colegio de la Frontera Norte.

Hernández-Hernández, O. M. (26 de octubre de 2019b). Caravaneritos: niñas y niños migrantes. Recuperado de https://www.cronica.com.mx/notas-caravaneritos_ninas_y_ninos_migrantes-1135511-2019

Índigo Staff (6 de julio de 2019). La historia de la Mara Salvatrucha, la temible pandilla que nació en EU y ahora carcome Centroamérica. Recuperado de https://www.reporteindigo.com/latitud/la-historia-de-la-mara-salvatrucha-la-temible-pandilla-que-nacio-en-eu/

Jiménez, E. V. (2016). La violencia en el Triángulo Norte de Centroamérica: una realidad que genera desplazamiento. Papel Político, 21(1), 167-196.

Kawulich, B. B. (23 de mayo de 2005). La observación participante como método de recolección de datos. Recuperado de http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/466/998

Kuri Pineda, E. (2017). La construcción social de la memoria en el espacio: una aproximación sociológica. Península, 12(1), 9-30.

Madrid, A. (15 de octubre de 2015). Vulneración y vulnerabilidad: el orden de las cosas. Fundación l´alternativa. Recuperado de https://www.fundacioalternativa.cat

Malkin, E. (2 de enero de 2019). Guatemala no quiere enfrentar a Estados Unidos por la muerte de menores migrantes. Recuperado de https://www.nytimes.com/es/2019/01/02/guatemala-menores-migrantes/

Mancillas Bazán, C. (2009). Migración de menores mexicanos a Estados Unidos.

In P. Leite, & S. Giorguli, El estado de la migración. Las políticas públicas ante los retos de la migración mexicana a Estados Unidos (pp. 211-248). México: Consejo Nacional de Población.

Manero Brito, R. y Soto Martínez, M. (2005). Memoria colectiva y procesos sociales. Enseñanza e Investigación en Psicología, 10(1), 171-189.

Massey, D. y Durand, J. (2009). Detrás de la trama. Políticas migratorias entre México y Estados Unidos. México: Universidad de Zacatecas/Miguel Ángel Porrúa.

Moscoso, M. F. (2005). Niñez, migración y memoria: una introducción. Ecuador: Universidad Autónoma Metropolitana/Universidad Libre de Berlín-Programa Andino de Derechos Humanos.

Notimex. (3 de noviembre de 2018). Niños migrantes, el lado más vulnerable de la Caravana. Recuperado de https://www.jornada.com.mx/ultimas/2018/11/03/ninos-migrantes-el-lado-mas-vulnerable-de-la-caravana-1582.html

Porras Gómez, I. F. (2017). Entender las violencias: los jóvenes migrantes centroamericanos en sus lugares de origen y su tránsito por el sur de México. Nueva Antropología, 30(87), 107-130.

Randall, M. (1992). ¿Qué es y cómo se hace un testimonio? Revista de Crítica Literaria Latinoamericana (32), 221-245.

Thompson, A., Torres, R., Swanson, K., Blue, S. y Hernández Hernández, O. (2017). Re-conceptualising agency in migrant children from Central America and Mexico. Journal of Ethnic and Migration Studies, 45(2), 235-252.

Zúñiga, R. (15 de abril de 2019). Niñez migrante la más vulnerable en las caravanas. Recuperado de https://www.diariodelsur.com.mx/local/ninez-migrante-la-mas-vulnerable-en-las-caravanas-3328257.html