Reflections on the Expansion and Legality of Peyote in Mexico

Main Article Content

Mauricio Genet Guzmán
Beatriz Labate

Abstract

This paper presents a reflection on the implications of the use and trade of peyote (Lophophora williamsii) and the challenges associated with its conservation in a religious and binational (Mexico and the United States) context. Our main focus is on a controversy raised by the Native American Church before the Mexican government, via an application submitted to the General Directorate of Religious Associations of the Secretariat of the Interior, demanding the registration of organizations that use the cactus in their rituals. This case is unique because it represents a paradigmatic illustration of the drug policy and religious rights frameworks currently in place in Mexico.

Article Details

How to Cite
Genet Guzmán, M., & Labate, B. (2019). Reflections on the Expansion and Legality of Peyote in Mexico. Frontera Norte, 31(1). https://doi.org/10.33679/rfn.v1i1.2060
Section
Papers

References

Anderson, E. (1995). The Peyote Gardens of South Texas: A Conservation Crisis. Cactus and Succulent Journal, 67(2), 67-73.

Anderson, E. (1996). Peyote the Divine Cactus. Tucson: The University of Arizona Press.

Appadurai, A. (2015). El futuro como hecho cultural. México: Fondo de Cultura Económica.

Argyriadis, K., De la Torre, R., Gutiérrez, C. y Aguilar Ros, A. (Eds). (2008). Raíces en Movimiento. Prácticas religiosas tradicionales en contextos translocales. México: Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos.

Arias, A. (2012). Significados y apropiaciones mexicas de la Danza del Sol. Estudio de caso de Axixik Temaxcalpul-li. Cuicuilco, 55, 195-217.

Arth, M. (1956). A Functional View of Peyotism in Omaha Culture. Plains Anthropologist, 3(7), 25-29.

Barber, B. (1941). A Socio-Cultural Interpretation of the Peyote Cult. American Anthropologist, 43(4), 673-675.

Basset, V. (2011). Du tourisme au néochamanisme. Example da réserve naturalle sacreé de Wirikuta au Méxique. París: L´Harmattan.

Bravo-Hollis, H. y Sánchez-Mejorada H. (1978). Las cactáceas de México. México: UNAM.

Dawson, A. (2016). Peyote in the Colonial Imagination. En B. C. Labate y C. Cavnar, Peyote. History, Tradition, Politics and Conservation (pp. 43-62). Santa Bárbara, Ca.: ABC-CLIO/Praeger Publishers.

De la Torre, R., Gutiérrez, C. y Huet, N. (Coords.) (2013). Variaciones y apropiaciones Latinoamericanas del New Age. México: CIESAS-Publicaciones de la Casa Chata.

De la Peña, F. (2002). Los hijos del sexto sol: un estudio etnopsicoanalítico del movimiento de la mexicanidad. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Diario Oficial de la Federación (1994). Extracto de la solicitud de registro constitutivo de Vida Abundante como asociación religiosa. Recuperado de: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4745141&fecha=27/09/1994.

Dick, E. (2016). Peyote and Psychedelics on the Canadian Prairies. En B. C. Labate y C. Cavnar, Peyote. History, Tradition, Politics and Conservation (pp. 151-170). Santa Bárbara, California: ABC-CLIO/Praeger Publishers.

Feeney, K. (2014). Peyote, Race, and Equal Protection in the United States. En B. C. Labate y C. Cavnar (Eds.), Prohibition, Religious Freedom and Human Rights: Regulating Traditional Drug Use (pp. 65-88). Berlín: Springer.

Feeney, K. (2016). Peyote, Conservation, and Indian Rights in the United States. En B. C. Labate y C. Cavnar (Eds.), Peyote. History, Tradition, Politics and Conservation (pp. 105-128). Santa Bárbara, California: ABC-CLIO/Praeger Publishers.

Feeney, K. (2017). Peyote as a Commodity: An Examination of Markets Actors and Access Mechanisms. Human Organization, 76(1), 59-72.

Feeney, K., Labate, B. y Hudson, J. (2018). Bubbling with Controversy: Legal Challenges for Ceremonial Ayahuasca Circles in the United States. En B. C. Labate y C. Cavnar (Eds.), Plant Medicines, Healing and Psychedelic Science: Cultural Perspectives (pp. 87-111). Berlín: Springer.

Forren, J. (2016). State and Federal Legal Protections for Peyote Use in the United States. En B. C. Labate y C. Cavnar (Eds.), Peyote. History, Tradition, Politics and Conservation (pp. 85-104). Santa Bárbara: ABC-CLIO/Praeger Publishers.

Galinier, J. y Molinié, A. (2006). Les néo-Indiens. Une religion du IIIe millénaire. París: Odile Jacob Editor.

García, J. y Gutiérrez, C. (2012). La indianización de la nueva era en Guadalajara. Cuicuilco, 19(55), 219-244.

García Naranjo, A. y Mandujano, M. del C. (2010). Patrón de distribución espacial y nodricismo del peyote (Lophophora williamsii). Cuatro Ciénegas. Cactáceas y Suculentas de México, 55(2), 36-55.

Glockner, J. (2010). Testimonios históricos sobre el consumo de enteógenos. En A. Fagetti (Coord.), Iniciaciones, trances y sueños. Investigaciones sobre el chamanismo en México (pp. 441-465). México: Benemérita Universidad de Puebla/Plaza y Valdés.

Guzmán, M. (2014). Discursos, saberes y prácticas contemporáneas en torno al peyote entre no indígenas. Alter, Enfoques Críticos, 4(8), 11-33.

Guzmán, M. (2017). Interculturalidad en torno al uso del peyote. Alteridades, 27(53), 96-106.

Guzmán, M. y Labate, B. (2018). Notas sobre ayahuasca e do peyote no México: un campo enteogénico emergente. En: C. Steil, R. de la Torre y R. Toniol (Orgs.). Entre trópicos. Diálogos de estudios sobre Nueva Era entre México y Brasil (pp. 113-139). México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/ El Colegio de San Luis.

Hobsbawm, E. y Ranger, T. (2002). La invención de la tradición. Barcelona: Editorial Crítica.

Howard, J. H. (1957). The Mescal Bean Cult of the Central and Southern Plains: An Ancestor of the Peyote Cult? American Anthropologist, 59(1), 75-87.

Kimber, C. y McDonald, D. (2004). Sacred and Profane Uses of the Cactus Lophophora Williamsii from the South Texas Peyote Gardens. En M. Steinberg, J. Hobbs y K. Mathewson (Eds.), Dangerous Harvest: Drugs Plants and the Transformation of Indigenous Landscapes (pp. 182-208). Nueva York: Oxford Press.

La Barre, W. (2002). El culto del peyote. México: Ediciones Coyoacán.

Labate, B. C. y Feeney, K. (2016). Paradoxes of Peyote Regulation in Mexico. Drug Convention and Environmental Laws. En B. C. Labate y C. Cavnar (Eds.), Peyote. History, Tradition, Politics and Conservation (pp. 211-238). Santa Bárbara, California: ABC-CLIO/Praeger Publishers.

Labate, B. C. y Feeney, K. (2012). Ayahuasca and the Process of Regulation in Brazil and Internationally: Implications and Challenges. International Journal of Drug Policy, 23(2), 154-161.

Labate, B. C. y Jungaberle, H. (Eds). (2011). The Internationalization of Ayahuasca. Zúrich, Suiza: Lit Verlag.

Ministerio de Justicia de Brasil (2015). Establecimiento de grupo de trabajo para el estudio del uso del peyote en contextos rituales. Recuperado de http://www.bialabate.net/wp-content/uploads/2008/08/CONAD-Ordinance-No.-1-2-September-2015-2015.doc

Nájera, P. (2018). Hablemos de hikuri: un diálogo entre la cosmogonia wixárika y el abuso del peyote. Recuperado de http://drogaspoliticacultura.net/psa/hablemos-hikuri-dialogo-la-cosmogonia-wixarika-abuso-del-peyote/

Ott, J. (2011). Pharmacotheon: Drogas enteogénicas, sus fuentes vegetales y su historia. Barcelona: Libros de la Liebre de Marzo.

Reyes, J. P. (4 de octubre de 2016). Perfilan amparo para la iglesia que usa peyote. Excelsior. Recuperado de https://www.excelsior.com.mx/nacional/2016/10/04/1120472

Secretaría de Gobernación. (2013). Expediente BAJA 63/2013. Solicitud de Registro Constitutivo como Asociación Religiosa a la agrupación denominada Iglesia Nativa Americana de México, Subdirección de Movimientos de Asociaciones Religiosas (Referencias: 5511/2012, 10487/2012, 11767/2012, 12983/2012, 13170/2012, 1826/2013), México.

Schultes, R. y A. Hofmann (1982). Plantas de los dioses. Orígenes del uso de los alucinógenos. México: Fondo de Cultura Económica.

Soni, V. (2016). Peyote, Christianity, and Constitutional Law: Toward an Antisubordination Jurisprudence. En B. C. Labate y C. Cavnar (Eds.), Peyote. History, Tradition, Politics and Conservation (pp. 63-84). Santa Bárbara, Ca: ABC-CLIO/Praeger Publishers.

Terry, M. (2008). Stalking the wild Lophophora, Part 2. Zacatecas, San Luis Potosí, Nuevo Leon, and Tamaulipas. Cactus and Succulent Journal, 80(5), 222-228.

Trout, K. y Terry, M. (2016). Decline of the Genus Lohophora in Texas. En B. C. Labate y C. Cavnar (Eds.), Peyote, History, Traditions, Politics and Conservation (pp. 1-20). Santa Bárbara, Ca: ABC-CLIO/Praeger Publishers.

Walker, D., Walker, J. y Graves, P. (2015). The Peyote Research Project. A preliminary Final Report, Walker Research Group LTD (manuscrito no publicado).