Being a young person deprived of liberty in cities in the northern Mexico

Main Article Content

Óscar Bernardo Rivera García

Abstract

The objective of this article is to analyze the narratives of four young people from border cities who were deprived of their liberty for having proven their participation in a crime. The narratives are approached from a qualitative perspective to delve into the meanings involved in building identities in a border context. The field work was developed during 2018 and 2019 in the treatment centers for adolescents in San Luis Río Colorado and Nogales, Sonora, as well as in Güémez, Tamaulipas, Mexico. One of the substantive findings was to identify the process of internalization and normalization of a state of permanent precariousness in the actors in the absence of structural strategies that homogenize the youth. The analysis from these dimensions provides empirical elements in the discussion about heterogeneities in youth identities; elements for an epistemological, holistic and situational discussion on the accumulation of situations of vulnerability that certain actors experience in a given geographic space.

Article Details

How to Cite
Rivera García, Óscar B. (2022). Being a young person deprived of liberty in cities in the northern Mexico. Frontera Norte, 34. https://doi.org/10.33679/rfn.v1i1.2193
Section
Papers
Author Biography

Óscar Bernardo Rivera García, Universidad Autónoma de Baja California

Licenciado en sociología, maestro en ciencias sociales y doctor en ciencias sociales. Actualmente profesor investigador en el Instituto de Investigaciones Sociales, UABC.

References

Agudelo López, A., Villada López, R. y Patiño, L. M. (2020). Configuración y reconfiguración de subjetividades, saberes, prácticas y territorios juveniles en Medellín. En S. Cruz Sierra y A. Nateras Domínguez (Coords.). Juventudes en fronteras. Identidades, cultura y violencia, (pp. 277-311). Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

Armenta Álvarez, C. E. (2020). Un Ejército (in)visible: La cultura en acción en jóvenes privados de su libertad en la ciudad fronteriza de Mexicali, Baja California 2018-2019 –símbolos y estrategias – (Tesis de licenciatura) Licenciatura en Sociología. Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali.

Bauman, Z. (2011). Daños colaterales. Desigualdades sociales en la era global [Trad. Lilia Mosconi]. Ciudad de México.: Fondo de Cultura Económica.

Beck, U. y Beck-Gernsheim, E. (2008). Generación Global. El Arco de Ulises. Barcelona: Paidós.

Castel, R. (2010). El Ascenso de las Incertidumbres. Trabajo, protecciones, estatuto del individuo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Cuevas Valenzuela, H. (2015). Precariedad, precariado y precarización. Un comentario crítico desde América Latina a The precariat. The New dangerous class de Guy Standing. Polis Revista Latinoamericana, 14 (40), 313-329. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682015000100015

De la O Martínez, M. E. (2014). El Reto de Ser Joven en la Frontera Norte de México: Violencia, Cuerpos y Masculinidades. En J. M. Valenzuela Arce (Coord.), Tropeles Juveniles. Culturas e Identidades (Trans)Fronterizas, (pp. 41-83). Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte/Universidad Autónoma de Nuevo León.

De la O Martínez, M. E. (2020). Ser joven en tiempos violentos: Los casos de Matamoros y Ciudad Juárez. En S. Cruz Sierra y A. Nateras Domíguez (Coords.), Juventudes en Fronteras. Identidades, cultura y violencia, (pp. 153-194). Tijuana: El Colef.

Encinas Garza, J. L. (2016). Jóvenes sicarios. La generación desechable: Vivir rápido y morir joven. CIENCIAUANL, 19 (80), 59-65.

Gaínza Veloso, Á. (2006). La Entrevista en Profundidad Individual. En M. Canales Cerón (Coord.), Metodologías de la Investigación Social. Introducción a los oficios, (pp. 219-263). Santiago de Chile: Ediciones LOM.

Giménez Montiel, G. (2002). La identidad: Una noción problemática pero necesaria. En A. Chihu Amparán (Coord.), Sociología de la identidad, (pp. 35-62). Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Grace Newman, R. (2014). Los niños migrantes. Entre Michoacán y California. Zapopan: El Colegio de Michoacán.

Hernández Baca, L. T. (2020). Juventudes marginadas: Vivir en la frontera de la identidad masculina. En S. Cruz Sierra y A.

Nateras Domínguez (Coords.), Juventudes en Fronteras. Identidades, cultura y violencia, (pp. 131-152). Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

Monárrez Fragoso, J. E. y García de la Rosa, J. (2008). Violencia e inseguridad en la frontera norte de México. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 17 (34), 42-65. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/859/85913301003.pdf

Nájera, J. N. (2016). El Complejo Estudio de la Actual Migración por México: Actores, Temáticas y Circunstancias. Migraciones Internacionales, 8 (3), 255-266. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-89062016000100255

Nateras Domínguez, A. (2019). Las juventudes: ¿una psicología social de la ausencia? Dilemas de la investigación horizontal e intervención en escenarios de violencia al límite. En G. E. García Hernández, M. De Alba González, J. Mendoza García y J. O. Nateras Domínguez (Coords.), Estudios de psicología social en México, (pp. 529-563). México: Universidad Autónoma Metropolitana/Ediciones del Lirio.

Nateras Domínguez, A. (2016). Mapas juveniles: ¿de la precariedad a la esperanza? En A. Nateras Domínguez (Coord.), Juventudes sitiadas y resistencias afectivas, (pp. 59-92). Ciudad de México: Gedisa/ Universidad Autónoma Metropolitana.

Otto Thomasz, E., Castelao Caruana, M. E., Massot, J. M. y Eriz, M. (2014). Riesgo social: medición de la vulnerabilidad en grupos focalizados. Cuadernos del CIMBAGE, (16), 27-51. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/462/46230868003.pdf

Reguillo-Cruz, R. (1991). En la calle otra vez: las bandas. Identidad urbana y usos de la comunicación. Jalisco: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Reguillo-Cruz, R. (2008). Las múltiples fronteras de la violencia: jóvenes latinoamericanos entre la precarización y el desencanto. Pensamiento Iberoamericano, 3, 205-225.

Saraví, G. (2015). Juventudes fragmentadas. Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. México: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales México/Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.

Torres Maestro, I. (2013). Juventud(es) y violencia estructural. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-076/26

Torres, I. (2018). ¿Y qué me importa a mí esto? Construcción de sentido en jóvenes dealers de Guadalajara. Jalisco: Universidad de Guadalajara.

Trejo Quintana, J. (2008). Habitar es narrativizar: el proceso de construcción de la identidad en los jóvenes vallechalquenses (Tesis de Maestría). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-México, México. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Janneth_Trejo-Quintana/publication/279651933

Valenzuela, J. M. (2014). Side to side: Identidades juveniles (trans)fronterizas. En J. M. Valenzuela, Tropeles juveniles. Culturas e identidades (trans)fronterizas. Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte/Universidad Autónoma de Nuevo León.

Valenzuela Arce, J. M. (2015). Remolinos de viento: Juvenicidio e identidades desacreditadas. En J. M. Valenzuela Arce, Juvenicidio. Ayotzinapa y las vidas precarias en América Latina, (pp. 11-57). México: NED Ediciones/El Colegio de la Frontera Norte.

Weber, M. (2014). Economía y Sociedad. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.