Experiencias de aprendizaje en un contexto migratorio: educación de adultos en idioma español en California
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors publishing work in this journal agree to the following conditions:
Authors retain copyright and assign first publication rights to the journal Frontera Norte (RFN), with the texts registered under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0), which allows third parties to use published material provided they give credit to the authors and acknowledge this journal as the first publisher.
They authorize the reproduction, publication, translation, communication, and transmission of their paper and all accompanying material, publicly and in any form and by any means; its public distribution in as many copies as required; and public communication thereof in any form, including making it available to the public through electronic means or any other technology, and solely for dissemination and scientific, cultural, and non-commercial purposes.
Authors may enter into further independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for instance, to include it in an institutional repository or personal webpage, or publish it in a book), provided it is not for commercial purposes and they clearly state that the work was first published in Frontera Norte (RFN) [and add the corresponding bibliographical record: Author/s (Year). Title of paper. Frontera Norte, volume (number), pp. doi: xxxx].
To that end, authors must submit the form assigning ownership of first publication rights, duly completed and signed. This document is to be uploaded in PDF format as a complementary file on the OJS platform.
This work is released under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0)..
References
Ariza, M., & Velasco, L. (Eds.). (2015). Métodos cualitativos y su aplicación empírica. Por los caminos de la investigación sobre migración internacional. UNAM-Instituto de Investigaciones Sociales; El Colegio de la Frontera Norte.
Bauman, Z. (2007). Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores (A. Santos Mosquera, Trans.). Paidós. (Original work published 2006).
Boshier, R. (1971). Motivational orientations of adult education participants: A factor analytic exploration of Houle’s Typology. Adult Education, 21 (2), 3-26. https://doi.org/10.1177/074171367102100201
Boshier, R. (1976). Factor analysts at large: A critical review of the motivational orientation literature. Adult Education Review, 28 (1), 12-47. https://eric.ed.gov/?id=EJ150927
Consejo Nacional de Educación para la Vida y el Trabajo. (2021). Plazas comunitarias en Estados Unidos. Secretaría de Educación Pública; Gobierno de México. https://ime.gob.mx/educacion/programa/plazas-comunitarias-en-eua
Darkenwald, G. G. (1977, January 26). Why adults participate in education: Some implications for program development of research on motivational orientations [Meeting paper]. Rutgers University, New Jersey, United States. https://eric.ed.gov/?id=ED135992
Frausto Martín del Campo, A. (2017). El rezago educativo total y su atención en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47 (2), 41-58. https://doi.org/10.48102/rlee.2017.47.2.146
Galindo, J. (1987). Encuentro de subjetividades. La entrevista como centro del trabajo etnográfico. Revista Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 1 (3), 151-183. https://www.redalyc.org/pdf/316/31610307.pdf
González-Peiteado, M., & Rodríguez-López, B. (2017). Factores motivacionales de los adultos para el estudio de una lengua extranjera. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (30) 129-143. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=135052204010
Gordon H. R. D. (1993, December). Houle’s typology: Time for reconsideration [Conference paper]. American Vocational Association Conference, Nashville, United States. https://eric.ed.gov/?id=ED363785
Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva (I. Sancho Arroyo, Trans.). Prensas Universitarias de Zaragoza.
Instituto Nacional para la Educación de los Adultos (INEA). (n.d.). Estimación de la población de 15 años y más en rezago educativo por entidad federativa. Al 31 de diciembre de 2021 [Data base]. Gobierno de México. https://www.gob.mx/inea/documentos/rezago-educativo
International Organization for Migration (IOM). (2019). World migration report 2020. https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020.pdf
Iñiguez Berrozpe, T., & Marcaletti, F. (2017). Superando los mitos del envejecimiento en la inclusión educativa. Efectos de las variables sociodemográficas en las motivaciones de los adultos para aprender. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva., 10 (1), 59-76. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/301
Martínez Arellano, N., & Uribe, A. B. (2019). Huellas del tiempo en la comunidad Pai Pai de Santa Catarina. El territorio como un sistema de cronotopos. Estudio etnográfico. Razón y Palabra, 22 (103), 158-182. https://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1316
Masseroni, S. (2016). Sobre el estudio de las migraciones. Enfoques y métodos. Huellas de La Migración, 1 (1), 11-33. https://huellasdelamigracion.uaemex.mx/article/view/4427/295
Mendoza, J. (2019). El rezago educativo. Un problema de construcción social. Revista A&H, 6 (11), 44-57. https://upaep.mx/revistaayh/todas-las-publicaciones/311-revista-a-h-11/5053-el-rezago-educativo-un-problema-de-construcción-social
Molitor, M. (2001). Sobre la hermenéutica colectiva. Revista Austral de Ciencias Sociales, (5), 3-14. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2001.n5-01
Morstain, B. R., & Smart, J. C. (1977). A motivational typology of adult learners. The Journal of Higher Education, 48 (6), 665-679. https://doi.org/10.2307/1979011
Noe-Bustamante, L. (2020, April 7). Education levels of recent Latino immigrants in the U.S. reached new highs as of 2018. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/04/07/education-levels-of-recent-latino-immigrants-in-the-u-s-reached-new-highs-as-of-2018/
Noe-Bustamante, L., Flores, A., & Shah, S. (2019, September 16). Facts on Hispanics of Mexican origin in the United States, 2017. Pew Research Center.
Noticias ONU. (2021, January 15). La COVID-19 disminuyó un 27% la migración internacional durante el año pasado. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2021/01/1486602
Portes, A., & Josh DeWind (Eds.) (2006). Repensando las migraciones. Nuevas perspectivas teóricas y empíricas Miguel Ángel Porrúa; Universidad de Zacatecas.
Prestes, E. M. da T., & Santos Diniz, A. V. (2015). Educación y aprendizaje a lo largo de la vida: los adultos y la enseñanza superior. Sinéctica, (45), 1-20.
Rothes, A., Lemos, M. S., & Gonçalves, T. (2014). Motives and beliefs of learners enrolled in adult education. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 112, 939-948.
Sancho, C., Blasco, M. J., Martínez-Mir R., & Palmero, F. (2002). Análisis de la motivación para el estudio en adultos mayores. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 5 (10). http://reme.uji.es/articulos/apalmf8342905102/texto.html
Spradley, J. P. (1979). The ethnographic interview. Wadsworth Group; Thomson Learning.
Torres, C. A. (2017). Educación para adultos y prácticas nacionales. Algunas reflexiones sobre el Sistema Nacional de Educación para Adultos en México, 1976-1981. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(2), 167-200. https://doi.org/10.48102/rlee.2017.47.2.153
UNESCO Institute for Lifelong Learning. (2009). Global report on adult learning and education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186431?posInSet=1&queryId=N-EXPLORE-a010ac7d-83d2-4e5d-a388-e9a6d5d03f90
UNESCO Institute for Lifelong Learning. (2016). 3rd global report on adult learning and education: The impact of adult learning and education on health and well-being, employment and the labor market, and social, civic and community life. UNESCO Institute for Lifelong Learning. https://doi.org/10.54675/VBNT1558
UNESCO Institute for Lifelong Learning. (2019). 4th Global Report on Adult Learning and Education: Leave no one Behind; Participation, Equity and Inclusion. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372274.locale=en
UNESCO Institute for Lifelong Learning. (2022). 5th global report on adult learning and education. Citizenship education: empowering adults for change. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381666
UNESCO Institute for Lifelong Learning. (2023). CONFINTEA VII. Seventh international conference on adult education: Final report. Adult learning and education for sustainable development: A transformative agenda. https://www.uil.unesco.org/en/seventh-international-conference-adult-education?hub=39
UNESCO Institute for Lifelong Learning. (n.d.). Global alliance for literacy. https://www.uil.unesco.org/en/literacy/global-alliance
United Nations (UN). (n.d.). International migrant stock 2020: Origin [Data base]. Department of Economic and Social Affairs-Population Division. https://www.un.org/development/desa/pd/content/international-migrant-stock
Uribe Alvarado, A. B. (2010). Infraestructura educativa en la desigualdad: apuntes de investigación para el caso colimense. In K. Covarrubias, & A. Cuevas (Eds.). La percepción social de la pobreza urbana en Colima: una aproximación interdisciplinaria (pp. 141-174). Universidad de Colima.
Uribe Alvarado, A. B. (2013). La entrevista cualitativa: una perspectiva práctica desde la investigación social. In G. Chávez, K. Covarrubias, & A. B. Uribe Alvarado (Eds.). Metodología de investigación en ciencias sociales. Aplicaciones prácticas (pp. 213-242). Universidad de Colima.
Uribe Alvarado, A. B. (2019). Experiencias educativas de migrantes mexicanos en programas de Plazas Comunitarias en California. Informe final del proyecto de investigación [Unpublished manuscript]. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología; Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.
Uribe Alvarado, A. B. (2020). Aprendizajes para la vida. La educación en español para adultos migrantes en California, Estados Unidos. Universidad Autónoma de Baja California; Universidad de Colima; Puerta Abierta Editores.
Vázquez Maggio, M. L., & Domínguez Villalobos, L. (2018). La inserción laboral de mexicanos profesionistas en la migración contemporánea a Estados Unidos: un análisis comparativo. Sociedad y Economía, 34, 27-49. https://doi.org/10.25100/sye.v0i34.6460