Similarities and Differences Between the Profiles of University Presidents at two Mexican Universities in the Northern Border
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors publishing work in this journal agree to the following conditions:
Authors retain copyright and assign first publication rights to the journal Frontera Norte (RFN), with the texts registered under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0), which allows third parties to use published material provided they give credit to the authors and acknowledge this journal as the first publisher.
They authorize the reproduction, publication, translation, communication, and transmission of their paper and all accompanying material, publicly and in any form and by any means; its public distribution in as many copies as required; and public communication thereof in any form, including making it available to the public through electronic means or any other technology, and solely for dissemination and scientific, cultural, and non-commercial purposes.
Authors may enter into further independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for instance, to include it in an institutional repository or personal webpage, or publish it in a book), provided it is not for commercial purposes and they clearly state that the work was first published in Frontera Norte (RFN) [and add the corresponding bibliographical record: Author/s (Year). Title of paper. Frontera Norte, volume (number), pp. doi: xxxx].
To that end, authors must submit the form assigning ownership of first publication rights, duly completed and signed. This document is to be uploaded in PDF format as a complementary file on the OJS platform.
This work is released under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0)..
References
Aboites Aguilar, Luis, 2008, Breve historia de Chihuahua, México, El Colegio de México/Fondo de Cultura Económica.
Aboites Aguilar, Luis, 1995, Norte precario. Poblamiento y colonización en México (1760-1940), México, El Colegio de México/Centro de investigaciones y Estudios Superiores de Antropología Social.
Archivo de la Junta de Gobierno de la Universidad Autónoma Baja California.
Archivo de la Universidad Autónoma de Chihuahua.
Castro Bojórquez, Rubén, 2006, Las sucesiones rectorales en la UABC. 1957-2006, Mexicali, Universidad Autónoma de Baja California.
Capello, Héctor M., 2003, Nuevos paradigmas sobre la frontera Estados Unidos-México: problemas asociados a una larga transición, México, UNAM.
Carasa Soto, Pedro, 1994, edit., Elites: prosopografía contemporánea, Valladolid, Universidad de Valladolid.
Charle Christophe, 2006, "A prosopografia ou biografía coletiva: balando e perspectivas", en M. Flávio, org., Por outra história das elites, Río de janeiro, Editora FGV.
Chastagnol, André, 1970, "La prosopographie, méthode de recherche sur l'histoire du Bas-Empire", Annales. Historie, Sciences Sociales, París, École des Hautes Études en Sciences Sociales, septiembre-octubre, pp. 1229-1235.
Congreso del Estado de Baja California, 1957, Ley Orgánica de la Universidad Autónoma de Baja California, en Periódico Oficial del Estado de Baja California núm. 117 del 26 de febrero de 1957, Alcance, Tomo LXVIII.
Congreso del Estado de Chihuahua, 2007, Ley Orgánica de la Universidad Autónoma de Chihuahua, en Periódico Oficial del Estado de Chihuahua núm. 51 del 14 de junio de 2007, Decreto núm. 953/07 II P.O.
De la Garza, Enrique y León Tomás Ejea, 1986, El otro movimiento estudiantil, México D. F., Extemporáneos.
Elliott, John H., 1999, "La historia comparativa", Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, Zamora, El colegio de Michoacán, vol. 20, núm. 77, pp. 229-249.
Gárate Velarde, Miguel, 1991, "Ensayo histórico sobre las etapas de gestación y consolidación de la UABC", en Alfredo Buenrostro Cevallos, edit., Los pasos ganados: ensayos y testimonios para la historia de la Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali, Universidad Autónoma de Baja California.
González de la Vara, Martín, 2002, Breve historia de Ciudad Juárez y su región, México, El colegio de la Frontera Norte/Universidad Autónoma de Ciudad Juárez/ center of Latin American and Border Studies of New México State University/Ediciones y Gráficos Eón.
Hernández Orozco, Guillermo, 2004, Universidad Autónoma de Chihuahua. 1954-2004, México, Universidad Autónoma de Chihuahua.
Hernández Orozco, Guillermo; Francisco Alberto Pérez Piñón y José Luis Evangelista Márquez, 2008, El Instituto Científico y Literario de Chihuahua, 1934-1954, México, Universidad Autónoma de Chihuahua.
Instituto Nacional de Estadística Y Geografía (INEGI), 1981, Censo de población y vivienda de Baja California 1980, México, D. F., Inegi.
Instituto Nacional de Estadística Y Geografía, 2011, Censo de población y vivienda de Baja California 2010, México, D. F., Inegi.
Lasso Tiscareño, Rigoberto, 1993, Desarrollo regional y educación superior, México, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
León-Portilla, Miguel y David Piñera, 2010, Historia breve. Baja California, México, D. F., El colegio de México/Fondo de Cultura Económica.
Oikión Solano, Verónica, 2006, coord., Movimientos armados en México, siglo XX, vol. 2., México, D.F., CIESAS.
Piñera Ramírez, David, coord., 1997, Historia de la Universidad Autónoma de Baja California, 1957-1997, Mexicali, B. C, Universidad Autónoma de Baja California.
Piñera Ramírez, David, 2006, Los primeros cincuenta años de educación superior en Baja California, 1957-2007, Mexicali, B. C, Universidad Autónoma de Baja California.
Ragin, Charles, 2007, La construcción de la investigación social. Introducción a los métodos y su diversidad, Bogotá, Universidad de los Andes.
Starr, Raymond G., 1995, San Diego State University: A History in Word and Image, San Diego State University Press, en <http://www.sdsu.edu/campusinfo/history.html>, consultado el 9 de enero de 2013.
Stone, Lawrence, 1971, "Prosopography", Daedalus, cambridge, American Academy of Arts and Sciences, vol. 100, núm. 1, pp. 46-79.
Stone, Lawrence, 1986, El pasado y el presente, México, D. F., Fondo de Cultura Económica.
NOTAS
Stone (1986:61) concibe la prosopografía como la investigación retrospectiva de las características comunes a un grupo de protagonistas históricos, mediante un estudio colectivo de algunos aspectos de sus vidas; la considera una útil herramienta para el abordaje de cuestiones encaminadas a hacer inteligibles fenómenos políticos y culturales.
Son importantes también los trabajos que han elaborado sobre la materia André Chastagnol (1970), Christophe Charle (2006) y Pedro Carasa Soto (1994).
En lo que respecta a la UABC, véase el Artículo 25 de su ley orgánica y las 29 fracciones del Artículo 72 de su Estatuto general; en lo que se refiere a la UACH, consúltese las 20 fracciones del Artículo 23 de su ley orgánica (Congreso del Estado de Baja California, 1957).
Es el caso del doctor Alejandro Mungaray Lagarda.
Cabe señalar que en la última sucesión rectoral hubo un retraso de 53 días en el nombramiento, debido a las divergencias que surgieron en el seno de la junta de Gobierno, autoridad encargada de hacer la designación del rector y que se tardó tales días para llegar a una mayoría calificada, es decir, siete votos del total de 11 miembros que la integran. Este desfase provocó inquietud en varios sectores de la comunidad universitaria y de los medios de comunicación, sin que por ello se suspendieran las actividades académicas ni administrativas, lo cual refleja la madurez institucional de la UABC.
Artículo 20, fracción II, de la Ley Orgánica de la Universidad Autónoma de Chihuahua; artículos 21 y 25, de la Ley Orgánica de la Universidad Autónoma de Baja California.
La RHUEM se constituyó el 13 de septiembre de 2006 en el instituto de investigaciones Históricas de la UABC, con participación de elementos de ésta, así como de la Universidad de Guadalajara, la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, El Colegio de Jalisco y la Universidad Autónoma de Nuevo León. Posteriormente se han integrado académicos de la mayoría de las universidades estatales del país.
Los datos de la ANUIES revelan que la población escolar de licenciatura y posgrado de las universidades estatales en 2010 representó 30 por ciento de la república, mientras que la de las mencionadas instituciones federales juntas, representó sólo 14 por ciento.