Desigualdad de oportunidades educativas en primarias y secundarias de Nuevo León
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors publishing work in this journal agree to the following conditions:
Authors retain copyright and assign first publication rights to the journal Frontera Norte (RFN), with the texts registered under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0), which allows third parties to use published material provided they give credit to the authors and acknowledge this journal as the first publisher.
They authorize the reproduction, publication, translation, communication, and transmission of their paper and all accompanying material, publicly and in any form and by any means; its public distribution in as many copies as required; and public communication thereof in any form, including making it available to the public through electronic means or any other technology, and solely for dissemination and scientific, cultural, and non-commercial purposes.
Authors may enter into further independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for instance, to include it in an institutional repository or personal webpage, or publish it in a book), provided it is not for commercial purposes and they clearly state that the work was first published in Frontera Norte (RFN) [and add the corresponding bibliographical record: Author/s (Year). Title of paper. Frontera Norte, volume (number), pp. doi: xxxx].
To that end, authors must submit the form assigning ownership of first publication rights, duly completed and signed. This document is to be uploaded in PDF format as a complementary file on the OJS platform.
This work is released under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0)..
References
Aguado, Eduardo, “La equidad, una asignatura pendiente: acceso y resultados educativos en cuatro zonas del Estado de México”, en Enrique Pieck y Eduardo Aguado, coords., Educación y pobreza, de la desigualdad social a la equidad, México, El Colegio Mexiquense, 1995, pp. 183-236.
Bazdresch, Miguel, Educación y pobreza: una relación conflictiva, México, clacso, 2002.
Bernstein, Basil, Class, Codes and Control, Londres, Routledge, 1974.
Bourdieu, Pierre, Les étudiants et leurs etudes, París, Mouton, 1964.
Bourdieu, Pierre, La reproduction, París, Minuit, 1970.
Bourdieu, Pierre, Homo Academicus, París, Seuil, 1984.
Bracho, Teresa, “Pobreza educativa”, en Enrique Pieck y Eduardo Aguado, coords., Educación y pobreza, México, El Colegio Mexiquense, 1995.
Bracho, Teresa, “Poverty and Education in Mexico, 1984-1996”, en Fernando Reimers, edit., Unequal Schools, Unequal Chances, Harvard, Harvard University Press, 2000.
Carnoy, Martin, Education as Cultural Imperialism, Nueva York, McKay, 1974.
Coleman, James et al., Equality of Educational Opportunity, Washington, U.S. Department of Education, 1966.
Cortés, Fernando y Rosa Rubalcava, Técnicas estadísticas para el estudio de la desigualdad social, México, El Colegio de México, 1984.
De Ibarrola, María, “El debate entre lo público y lo privado en las reformas de los 90 en la educación básica en América Latina”, en Carlos Ornelas, coord., Investigación y política educativas: Ensayos en honor de Pablo Latapí, México, Santillana, 2001.
De Ibarrola, María; Roberto Rodríguez, Teresa Bracho, S. Schmelkes et al., “Educación y desigualdad social. Debate”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 3(6), México, comie, 1998, pp. 317-345.
Fernández, Tabaré, Tres estudios sobre determinantes sociales del rendimiento escolar, México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, 2003.
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (inegi), Censo General de Población y Vivienda, Nuevo León, México, 2000.
Jencks, Christopher, Inequality: A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America, Nueva York, Basic Books, 1972.
Latapí, Pablo; Carlos Muñoz Izquierdo, Manuel Ulloa et al., Diagnóstico educativo nacional; balance del progreso escolar durante los últimos seis años, México, Estudios Educativos, 1964.
Latapí, Pablo, Análisis de un sexenio de educación en México 1970-1976, México, Nueva Imagen, 1980.
Latapí, Pablo, La investigación educativa en México, México, Fondo de Cultura Económica, 1994.
Martínez Rizo, Felipe, Calidad y equidad en educación, México, Santillana, 2003.
Martínez Rizo, Felipe, “Nueva visita al país de la desigualdad. La distribución de la escolaridad en México, 1970-2000”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 7, núm. 16, México, comie, 2002, pp. 415-443,
Martínez Rizo, Felipe, “La desigualdad educativa en México”, Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 12, núm. 2, México, Centro de Estudios Educativos, A.C., 1992, pp. 59-120.
Mortimore, Peter et al., School Effectiveness and School Improvement, Londres, University
of London Press, 1995.
Muñoz Izquierdo, Carlos, Factores externos e internos a las escuelas que influyen en el logro académico de los estudiantes de nivel primaria en México 1998-2002, México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, 2004.
Muñoz Izquierdo, Carlos, “Determinantes de las desigualdades educacionales con énfasis en los grupos de menor desarrollo socioeconómico”, en Enrique Pieck y Eduardo Aguado, coords., Educación y pobreza, México, El Colegio Mexiquense, 1995.
Ornelas, Carlos, El sistema educativo mexicano: la transición de fin de siglo, México, Fondo de Cultura Económica, 1995.
Ornelas, Carlos, “Equidad: educación comunitaria y programas compensatorios”, en Carlos Ornelas, coord., Investigación y política educativas: Ensayos en honor de Pablo Latapí, México, Santillana, 2001.
Pieck, Enrique y Eduardo Aguado, coords., Educación y pobreza: de la desigualdad social a la equidad, México, El Colegio Mexiquense, 1995.
Psacharopoulos, George, “Returns to Investment in Education: A Global Update,” World Development, 22 (9), Amsterdam, Elsevier, 1994, pp. 1325-1343.
Reimers, Fernando, “Educación, exclusión y justicia social en América Latina,” en Carlos Ornelas, coord., Investigación y política educativas: Ensayos en honor de Pablo Latapí, México, Santillana, 2001.
Reimers, Fernando, “Educational Opportunity and Policy in Latin America,” en Fernando Reimers, edit., Unequal Schools, Unequal Chances, Harvard, Harvard University Press, 2000a.
Reimers, Fernando, “Perspectives in the Study of Educational Opportunity,” en Fernando Reimers, edit., Unequal Schools, Unequal Chances, Harvard, Harvard University Press, 2000b.
Sammons, Pam, School Effectiveness: Coming of Age in the Twenty-first Century, Lisse, The Neatherlands, Swets and Zeitlinger, 1999.
Santos del Real, Annete, “La educación secundaria: perspectivas de su demanda”, tesis doctoral, Aguascalientes, Universidad Autónoma de Aguascalientes, 1999.
Schmelkes, Sylvia, La calidad en la educación primaria. Un estudio de caso, México, Fondo de Cultura Económica, 1997.
Schmelkes, Sylvia, “Prólogo”, en Enrique Pieck y Eduardo Aguado, coords., Educación y pobreza, México, El Colegio Mexiquense, 1995.
Sedesol, “Pobreza en México”, México, 2002, en <http://www.sedesol.gob.mx/>, consultado en febrero de 2004.
Sen, Amartya, “Las distintas caras de la pobreza”, El País, 30 de agosto, Madrid, 2000.
sep Nuevo León, Estadísticas, sep, 2004, en
sep Nuevo León, “Evaluaciones: reale”, México, 2004, en <http://educacion.nl.gob.mx/>, consultado en febrero de 2004.
Székely, Miguel, Portrait of the Poor: An Assets-based Approach, Washington, John Hopkins University Press, 2001.
Treviño, Ernesto y Germán Treviño, Estudio sobre las desigualdades educativas en México: la incidencia de la escuela en el desempeño académico de los alumnos y el rol de los docentes, México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, 2004.
Ulloa, Manuel et al., Propuesta de reforma de la educación, México, Centro de Estudios Educativos, A.C., 1989.
Zamudio, Andrés, Rendimiento a la educación superior en México: ajuste por sesgo utilizando máxima verosimilitud, México, Centro de Investigación y Docencia Económicas,