Cultural Narratives in Mexico-United States Border Film

Contenido principal del artículo

Michael Dear

Resumen

This paper examines representations of the Mexico-U.S. borderlands across a century of filmmaking to identify a new border film genre, as well as the cultural narratives employed in constructing audience perceptions of the border’s landscapes and people. It outlines the evolution of the two national film industries and the production of onscreen borderland places as imagined by past filmmakers, to recount the emergence of a new border film genre in both countries. From 25 “classic” films of this genre, the nine cultural narratives typically encompassed in border film are identified: origins, modernity, migration, identity, dreams, passages, narcolandia, law and corruption, and resistance. The infrastructures found in the article reveal a conceptual architecture with associated linguistic codes that filmmakers adopt in building screen representations intended to influence audience.

Detalles del artículo

Cómo citar
Dear, M. . (2025). Cultural Narratives in Mexico-United States Border Film. Frontera Norte, 37. https://doi.org/10.33679/rfn.v1i1.2397
Sección
Artículos

Citas

Agrasánchez, Jr., R. (2006). Mexican movies in the United States: A history of the films, theaters and audiences, 1920-1960. McFarland & Company.

Alarcón Cantú, E. (2000). Estructura urbana en ciudades fronterizas: Nuevo Laredo-Laredo, Reynosa-McAllen, Matamoros-Brownsville. El Colegio de la Frontera Norte.

Aldama, F. L. (2019). Latinx ciné in the twenty-first century. The University of Arizona Press.

Alegría Olazábal, T., & Ordóñez Barba, G. (2005). Legalizando la ciudad: asentamientos informales y procesos de regularización en Tijuana. El Colegio de la Frontera Norte.

Arau, A. (Director). (1992). Como agua para chocolate [Film]. Arau Films Internacional.

Arau, S. (Director). (2004). A day without a Mexican [Film]. Xenon Pictures.

Astorga, L. (2007). Seguridad, traficantes y militares. Tusquets.

Bemberg, M. L. (Director). (2003). Yo, la peor de todas [Film]. Instituto Nacional de Cinematografía.

Beresford, B. (Director). (2003). And starring Pancho Villa as himself [Film]. The Mark Gordon Company.

Berg, C. R. (1992). Figueroa’s skies and oblique perspective: Notes on the development of the classical Mexican style. Spectator, 13 (1), 24-44.

Berg, C. R. (2015). The classical Mexican cinema: The poetics of the exceptional Golden Age films. University of Texas Press.

Berthier, N. (2011). Viva Zapata! (Elia Kazan, 1952): el Caudillo del Sur visto por Hollywood. Archivos de la Filmoteca, (68), 191-206. https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/106

Bolado Muñoz, C. (Director). (1998). Bajo California [Film]. IMCINE.

Bonfil Batalla, G. (1996). México profundo: Reclaiming a civilization. University of Texas Press.

Brégent-Heald, D. (2015). Borderland films: American cinema, Mexico, and Canada during the Progressive Era. University of Nebraska Press.

Bustamante Redondo, J. (1999). La comision internacional de límites y aguas entre México y los Estados Unidos: sus orígenes y su actuación hasta 1996. Universidad Autónoma de Ciudad Juarez.

Carrasco, S. (Director). (1998). La otra conquista [Film]. Iguana Films.

Casetti, F. (2015). The lumière galaxy: Seven key words for the cinema to come. Columbia University Press.

Chong, T., & Adler, L. (Directors). (1978). Cheech & Chong’s up in smoke [Film]. Paramount Pictures.

Churchwell, S. (2018). Behold, America: A history of America first and the American dream. Bloomsbury Publishing.

Córdova, A., & De la Parra, C. A. (2012). El muro fronterizo entre México y Estados Unidos. El Colegio de la Frontera Norte.

Cuarón, A. (Director). (1991). Sólo con tu pareja [Film]. IMCINE.

Cuarón, A. (Director). (2001). Y tu mamá también [Film]. Producciones Anhelo.

Daves, D. (Director.). (1957). 3.10 to Yuma [Movie]. Columbia Pictures.

Dear, M. (2013). Why walls won’t work: Repairing the US-Mexico divide. Oxford University Press.

Dear, M. (2015). Practicing geohumanities. GeoHumanities, 1 (1), pp. 20-35. https://doi.org/10.1080/2373566X.2015.1068129

Dear, M. (2023). Border witness: Reimagining the US-Mexico borderlands through film. University of California Press.

De Fuentes, F. (Director). (1936). ¡Vámonos con Pancho Villa! [Film]. Clasa Films Mundiales.

De la Cruz, S. J. I. (1997). Poems, protest, and a dream: Selected writings (M. S. Peden, Trans.). Penguin Books.

Dell’agnese, E. (2005). The US-Mexico border in American movies: A political geography perspective, Geopolitics, 10 (2), 204-221. https://doi.org/10.1080/14650040590946548

De Orellana, M. (2009). Filming Pancho: How Hollywood shaped the Mexican Revolution (J. King, Trans.). Verso.

Echeverría, N. (Director). (1991). Cabeza de Vaca [Film]. IMCINE.

Elsaesser, T., & Hagener, M. (2010). Film theory: An introduction through the senses. Routledge.

Emmerich, R. (Director). (2004). The day after tomorrow [Film]. 20th Century Fox.

Ford, F. (Director). (1914). Shorty’s trip to Mexico [Film]. Broncho Film Company.

Fukunaga, C. J. (Director). (2009). Sin nombre [Film]. Focus Features.

Galindo, A. (Director). (1955). Espaldas mojadas [Movie]. ATA Films.

Gandy, M. (2021). Film as method in the geohumanities. GeoHumanities, 7 (2), 605-624. https://doi.org/10.1080/2373566X.2021.1898287

Garcia Riedel, G. (2005). How the Garcia girls spent their summer [Film]. Maya Entertainment Group.

Gasca Zamora, J. (2002). Espacios transnacionales. Interacción, integración y fragmentación en la frontera México-Estados Unidos. Universidad Nacional Autónoma de Mexico.

Glen, J. (Director). (1992). Christopher Columbus: The discovery [Film]. Alexander and Ilya Salkind.

González Iñárritu, A. (Director). (2000). Amores perros [Film]. Zeta Film.

González, R., & Lerner, J. (1998). Cine mexperimental/Mexperimental cinema: 60 años de medios de vanguardia en México/60 years of avant-garde media arts from Mexico. Smart Art Press.

Gout, A. (Director). (1952). Aventurera [Film]. Alberto Gout.

Grillo, I. (2012). El narco: Inside Mexico’s criminal insurgency. Bloomsbury Press.

Hanna, M., & Sheehan, R. (Eds.). (2019). Border cinema. Rutgers University Press.

Hardwicke, C. (Director). (2019). Miss Bala [Film]. Columbia Pictures.

Hernández, A. (2010). Los señores del narco. Grijalbo.

Hershfield, J., & Maciel D. (Eds.). (1999). Mexico’s cinema: A century of film and filmmakers. Scholarly Resources Books.

Hoberman, J. (2012). Film after film: Or, what became of 21st-century cinema? Verso.

Iglesias Prieto, N. (1991). Entre hierba, polvo y plomo: lo fronterizo visto por el cine mexicano (vols. 1-2). El Colegio de la Frontera Norte.

Iglesias Prieto, N. (2003). Retratos cinematográficos de la frontera: El cine fronterizo, el poder de la imagen y la redimensión del espectáculo cinematográfico. In J. M. Valenzuela Arce (Ed.), Por las fronteras del norte: una aproximación cultural a la frontera México-Estados Unidos (pp. 328-363). Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Iglesias Prieto, N. (2015). Transcendiendo límites: la frontera México-Estados Unidos en el cine. In W. Raussert, B. Rozema, Y. Campos, & M. Littschwager (Eds.), Key tropes in inter-American studies. Perspectives from the Forum for the Inter-American Research (FIAR) (pp. 179-210). WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier; Bilingual Press/Editorial Bilingüe.

Irwin, R. M., & Ricalde, M. C. (2013). Global mexican cinema: Its golden age. British Film Institute; Palgrave McMillan.

Jacobson, B. R. (Ed.). (2020). In the studio: Visual creation and its material environments. University of California Press.

Janer, M. (2017). Propos introductive. In author, Le cinéma mexicain contemporain: Un cinéma à la frontière (pp. 5-7). Aix-en-Provence: Presses Universitaires de Provence.

King, J. (2000). Magic reels: A history of cinema in Latin America. Verso Books.

Konrad, V. (2015). Toward a theory of borders in motion. Journal of Borderlands Studies, 30 (1), 1-17. https://doi.org/10.1080/08865655.2015.1008387

Kwedar, G. (Director). (2016). Transpecos [Film]. Damselfly Productions.

Lucero Velasco, H. M. (2002). Mexicali, cien años. Grupo Patria.

Maciel, D. R. (1990). El norte: The US-Mexican border in contemporary cinema. San Diego State University-Institute for Regional Studies of the Californias.

Mann, A. (Director). (1949). Border incident [Film]. Metro Goldwyn Mayer.

Marez, C. (2004). Subaltern soundtracks: Mexican immigrants and the making of Hollywood cinema. Aztlán, 29 (1), 57-82. https://doi.org/10.1525/azt.2004.29.1.57

Marin, C. (Director). (1987). Born in East L.A. [Film]. Universal Pictures.

Martín Monforte, M. A. (2021). El discurso cinematográfico sobre el mexicano en las industrias de Hollywood. In A. Ortiz Alatriste, & C. Castillo Rocha (Eds.), Cine mexicano: producción, significación y usos sociales (pp. 87-115). Universidad Autónoma de Yucatán.

Mercado Celis, A., & Romero, E. G. (Eds.). (2004). Fronteras en América del Norte. Universidad Nacional Autónoma de México.

Mora, C. J. (2005). Mexican cinema: Reflections of a society, 1896-2004. McFarland & Company.

Naranjo, G. (Director). (2011). Miss Bala [Film]. Canana Films.

Nava, G. (Director). (1983). El norte [Film]. Cinecom Pictures.

Nava, G. (Director). (1995). My family [Film]. New Line Cinema.

Noble, A. (2005). Mexican national cinema. Routledge.

Noble, A. (2011). El llanto de Pancho Villa. Archivos de la Filmoteca, (68) , 39-59.

Novaro, M. (Director). (1994). El jardín del edén [Film]. Macondo Cine Video.

Padilla, E., & Padilla, F. (Directors). (1937). La venganza del general Villa [Film]. Padilla Films.

Pascal Dubouisson, U. (2019, January 13). Op-ed: I traveled across 10 countries for asylum in the U.S. I wound up living the “Mexican dream” instead (J. Hardman, Trans.). Los Angeles Times. https://www.latimes.com/opinion/op-ed/la-oe-dubouisson-mexico-immigration-haiti-20190114-story.html

Payan, T. (2016). The three US-Mexico border wars. Drugs, immigration, and homeland security. Praeger.

Paz, O. (1988). Sor Juana or, the traps of faith (M. S. Peden, Trans.). Harvard University Press.

Peckinpah, S. (Director). (1969). The wild bunch [Film]. Warner Bros.

Picod, C. (2017). Par-delà les frontières: Cabeza de Vaca. In Janer (Ed.), Le cinéma mexicain contemporain: Un cinéma à la frontière (pp. 107-120). Aix-en-Provence: Presses Universitaires de Provence.

Piñera, D. (2006). Tijuana en la historia: Del escenario natural a los inicios del siglo XX. Instituto Tijuana Renacimiento.

Piñera, D., & Rivera, G. (2007). Tijuana en la historia, tomo II: De los sucesos de 1911 a la Segunda Guerra Mundial. Instituto Tijuana Renacimiento.

Pita Alva, C. (2017). La frontière et le voyage migratoire (Mexique—États-Unis). In M. Janer (Ed.), Le cinéma mexicain contemporain: Un cinéma à la frontière (pp. 125-140). Aix-en-Provence: Presses Universitaires de Provence.

Quintana Morraja, A. (2017). La frontière et l’imaginaire de la peur. In M. Janer (Ed.), Le cinéma mexicain contemporain: Un cinéma à la frontière (pp. 9-15). Aix-en-Provence: Presses Universitaires de Provence.

Rashkin, E. (2001). Women filmmakers in Mexico. University of Texas Press.

Recinos, A., Goetz, D., & Morley, S. (Trans.). (1950). Popol Vuh: The sacred book of the ancient Quiché Maya. University of Oklahoma Press.

Rejón Hernández, C. N. (2021). La influencia de la mediación situacional en la recepción de la película El Infierno. In G. A. Ortiz Alatriste, & C. Castillo Rocha (Eds.), Cine mexicano. Producción, significación y usos sociales (pp. 117-147). Universidad Autónoma de Yucatán.

Ripstein, G. (Director). (2015). 600 millas [Film]. Videocine.

Rivera, A. (Director). (2008). Sleep dealer [Film]. Likely Story.

Rochín, R. (Director). (2008). Purgatorio [Film]. IMCINE.

Rodríguez, R. (Director). (1996). From dusk till dawn [Film]. Miramax.

Rodríguez, R., & Maniquis, E. (Directors). (2010). Machete [Film]. Troublemaker Studios.

Sayles, J. (Director). (1995). Lone Star [Film]. Castle Rock Entertainment.

Schroeder Rodríguez, P. A. (2016). Latin American cinema: A comparative history. University of California Press.

Scott, A. J. (2005). On Hollywood: The place, the industry. Princeton University Press.

Scott, R. (Director). (1992). 1492: The conquest of paradise [Film]. Paramount Pictures.

Serna, L. I. (2020). Estudios Churubusco: A transnational studio for a national industry. In B. R. Jacobson (Ed.), In the studio: Visual creation and its material environments (pp. 85-102). University of California Press.

Soderbergh, S. (Director). (2000). Traffic [Film]. Bedford Falls Productions.

Sohn, C. (2022). The border as a semiotic resource for place branding: The case of the Cali Baja bi-national mega-region. Geoforum, 135, 82-92. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2022.07.015

Staudt, K. (2014). The border, performed in films: Produced in both Mexico and the US to “bring out the worst in a country.” Journal of Borderlands Studies, 29 (4), 465-479. https://doi.org/10.1080/08865655.2014.95476

Staudt, K., Fuentes, C. M., & Monárrez Fragoso, J. E. (Eds.). (2010). Cities and citizenship at the US-Mexico border: The Paso del Norte metropolitan region. Palgrave Macmillan.

Stratton, W. K. (2019). The wild bunch: Sam Peckinpah, a revolution in Hollywood, and the making of a legendary film. Bloomsbury Publishing.

Thompson, D. (2005). The whole equation: A history of Hollywood. Knopf.

Tomadjoglou, K. (2017). Introduction: The culture of Mexican silent cinema. Film History: An International Journal, 29 (1), v-xiii. https://doi.org/10.2979/filmhistory.29.1.01

Torres, E. L. (1973). Twenty episodes in the life of Pancho Villa (S. M. Ohlendorf, Trans.). The Encino Press.

Uribe, A. B. (2009). Mi México imaginada: Telenovelas, televisión y migrantes. El Colegio de la Frontera Norte; Universidad de Colima; Miguel Angel Porrua.

Valadez, F. (Director). (2020). Sin señas particulares [Film]. Corpulenta Producciones.

Villeneuve, D. (Director). (2015). Sicario [Film]. Lionsgate.

Weber, M. (2018). Mapa de sueños latinoamericanos / Map of Latin American dreams. Ediciones Larivière.

Welles, O. (Director). (1958). Touch of evil [Film]. Universal Pictures.

Wood, J. (2021). The Faber book of Mexican cinema. Faber and Faber.

Zonka, E. (Director). (2008). Julia [Film]. StudioCanal.