Melilla: Ciudad fronteriza internacional e intercontinental Análisis histórico, económico y educativo
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors publishing work in this journal agree to the following conditions:
Authors retain copyright and assign first publication rights to the journal Frontera Norte (RFN), with the texts registered under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0), which allows third parties to use published material provided they give credit to the authors and acknowledge this journal as the first publisher.
They authorize the reproduction, publication, translation, communication, and transmission of their paper and all accompanying material, publicly and in any form and by any means; its public distribution in as many copies as required; and public communication thereof in any form, including making it available to the public through electronic means or any other technology, and solely for dissemination and scientific, cultural, and non-commercial purposes.
Authors may enter into further independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for instance, to include it in an institutional repository or personal webpage, or publish it in a book), provided it is not for commercial purposes and they clearly state that the work was first published in Frontera Norte (RFN) [and add the corresponding bibliographical record: Author/s (Year). Title of paper. Frontera Norte, volume (number), pp. doi: xxxx].
To that end, authors must submit the form assigning ownership of first publication rights, duly completed and signed. This document is to be uploaded in PDF format as a complementary file on the OJS platform.
This work is released under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0)..
References
Fernández, Carlos, “La cooperación transfronteriza: Su aplicación a las ciudades de soberanía”, en García, Isabel (ed.), Las ciudades de soberanía española: Respuestas para una sociedad multicultural, Alcalá de Henares, Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 1999, pp. 131-152.
Hernández, Adolfo, Estatutos de autonomía de Ceuta y Melilla, Málaga, Editorial Algazara, 1995.
Herrera, Lucía, “Integración lingüística en contextos multiculturales. Una propuesta creativa”, en Villaverde, Carmen (dir.), Monográfico de la XV Edición de los cursos de verano de la Universidad de Granada en Ceuta, Ceuta, España, Instituto de Estudios Ceutíes, 2003, pp. 175-181.
_______y Sylvia Defior, “Procesamiento fonológico en niños con lengua materna española y tamazight”, en Oro, José Manuel, Jesús Varela y JoDee Anderson (eds.), Lingüística aplicada al aprendizaje de lenguas, Santiago de Compostela, España, Servicio de Publicaciones de Santiago de Compostela, 2005, pp. 325-336.
_____, Sylvia Defior y Oswaldo Lorenzo, “Conciencia fonológica y música en niños prelectores de diferente lengua materna: Estudio de entrenamiento”, en Miras, Francisco, Nazario Yuste y Federico Valls (eds.), IV Congreso Internacional de Psicología y Educación. Calidad Educativa, Almería, España, Universidad de Almería, 2004, pp. 361-370.
López, Álvaro, “Ceuta y Melilla: ¿Comunidades autónomas o peculiares entidades locales?”, Revista de derecho político, núm. 43, 1997, pp. 149-156.
López, José Luis, “Se debe fomentar la educación en valores en toda la educación”, Escuela pública, núm. 45, 2005, pp. 24-25.
López-Guzmán, Tomás; Juan Marmolejo y Miguel Pérez, “Características diferenciales de la financiación local de las ciudades con Estatuto de autonomía”, Revista de estudios regionales, núm. 66, 2003, pp. 15-42.
Lorenzo, Oswaldo, “Reflexiones en torno a la cultura y la educación”, en Herrera, Lucía, Oswaldo Lorenzo, María Carmen Mesa e Inmaculada Ale
many (coords.), Intervención psicoeducativa: Una perspectiva multidisciplinar, Granada, España, Grupo Editorial Universitario, 2003, pp. 19-34.
__________ y Lucía Herrera, “Desarrollo creativo de la socialización en niños de diferente cultura como vehículo de integración social y educativa”, Actas del Congreso Internacional de Planificación Territorial y Desarrollo Regional. 2005, Tampico, México, Universidad Autónoma de Tamaulipas, 2005 (en prensa).
MEC, Estadística de las enseñanzas no universitarias. Curso 2004-2005, 2005, en http://www.mec.es/mecd/jsp/plantilla.jsp?id=311&area=estadisticas. Consultado el 4 de enero de 2006.
Mesa, María del Carmen, Ana Isabel Lara, Lucía Herrera, Dolores Seijo, Antonio Espínola y Celia Carmona, La salud laboral del profesorado. Una asignatura pendiente, Granada, España, SATE-STES y Grupo Editorial Universitario, 2002.
_______ y Sebastián Sánchez, Educación y situaciones bilingües en contextos multiculturales. Estudio de un caso: Melilla, Granada, España, Laboratorio de Estudios Interculturales, 1996.
Mir, Francisco, Melilla en los pasados siglos y otras historias, Melilla, España, Servicio de Publicaciones del Ayuntamiento de Melilla, 1980.
Poveda, Francisco y Ángel Sánchez, “La financiación impositiva municipal. Propuestas para su reforma”, Papeles de economía española, núm. 92, 2002, pp. 101-119.
Sánchez, Sebastián, “Interculturalidad, inmigración y educación”, Aldaba, núm. 29, 2003, pp. 13-32.
Sánchez-Casas, Rosa, “Una aproximación psicolingüística al estudio del léxico en el hablante bilingüe”, en De Vega, Manuel y Fernando Cuetos (coords.), Psicolingüística del español, Madrid, Editorial Trotta, 1999, pp. 597-649.
Siguán, Miquel, Bilingüismo y lenguas en contacto, Madrid, Alianza Editorial, 2001.