School Enrollment of Internal Migrant Children and Adolescents on the Northwest Border of Mexico

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Gladis Verdugo Núñez
Eunice D. Vargas Valle

Abstract

The article examines the relationship between internal migration of children and adolescents and school enrollment in the border state of Baja California, Mexico. This research combines the analysis of the 2020 Population Census microdata and semi-structured interviews with teachers who served this sector between 2015 and 2022. Internal migrant children have disadvantages in school enrollment, and the gaps increase if the migration is recent and the parents work in agriculture. Being indigenous is a protective factor for school attendance among non-recent migrants, but a risk factor among recent migrants; the latter is consistent with teachers’ perceptions. Teachers point out that there are both socioeconomic and educational context barriers that limit the school integration of these migrants. The State still has to guarantee the full right to education for internal migrants.

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How to Cite
Verdugo Núñez, G., & Vargas Valle, E. D. (2024). School Enrollment of Internal Migrant Children and Adolescents on the Northwest Border of Mexico. Frontera Norte, 36. https://doi.org/10.33679/rfn.v1i1.2337
Section
Papers
Author Biography

Eunice D. Vargas Valle, El Colegio de la Frontera Norte-sede Tijuana, México

Mexicana. Doctora en Sociología por la Universidad de Texas en Austin, EUA, y Maestra en Demografía por el Colegio de la Frontera Norte, México, donde actualmente trabaja como investigadora titular en el Departamento de Estudios de Población. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 2. Sus líneas de investigación son: la sociodemografía de la niñez y juventud, la migración y su impacto en la educación y las familias, y la dinámica poblacional en las fronteras de México. Su obra más reciente es: Eunice D. Vargas Valle (2022). Adaptación lingüística de los estudiantes transnacionales provenientes de Estados Unidos en un contexto fronterizo, Latin American Research Review, 3, julio-septiembre, 1-19 (https://doi.org/10.1017/lar.2022.44)

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