School Enrollment of Internal Migrant Children and Adolescents on the Northwest Border of Mexico
Main Article Content
Abstract
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors publishing work in this journal agree to the following conditions:
Authors retain copyright and assign first publication rights to the journal Frontera Norte (RFN), with the texts registered under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0), which allows third parties to use published material provided they give credit to the authors and acknowledge this journal as the first publisher.
They authorize the reproduction, publication, translation, communication, and transmission of their paper and all accompanying material, publicly and in any form and by any means; its public distribution in as many copies as required; and public communication thereof in any form, including making it available to the public through electronic means or any other technology, and solely for dissemination and scientific, cultural, and non-commercial purposes.
Authors may enter into further independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for instance, to include it in an institutional repository or personal webpage, or publish it in a book), provided it is not for commercial purposes and they clearly state that the work was first published in Frontera Norte (RFN) [and add the corresponding bibliographical record: Author/s (Year). Title of paper. Frontera Norte, volume (number), pp. doi: xxxx].
To that end, authors must submit the form assigning ownership of first publication rights, duly completed and signed. This document is to be uploaded in PDF format as a complementary file on the OJS platform.
This work is released under an Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Creative Commons license (CC BY-NC-ND 4.0)..
References
Acemoglu, D. y Autor, D. (2012). The basic theory of human capital. En D. Acemoglu y D. Autor, Lectures in labor economics (pp. 3-33). https://economics.mit.edu/sites/default/files/inline-files/Lectures in Labor Economics.pdf
Aguilar, A. (2009). La mujer y la niña jornalera agrícola. Propuesta de una política pública. En Estado del desarrollo económico y social de los pueblos indígenas de Guerrero. Universidad Nacional Autónoma de México https://www.nacionmulticultural.unam.mx/edespig/diagnostico_y_perspectivas/mujeres/mujeres.html
Becker, G. (1983). El capital humano: un análisis teórico y empírico referido fundamentalmente a la educación. Alianza Editorial.
Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de la reproducción social. Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. y Passeron, J.-C. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura (Trad. M. Mayer). Siglo XXI Editores. https://proletarios.org/books/Bourdieu-Los_herederos_los_Estudiantes_y_la_Cultura.pdf
Bustos, R. (2018). Relaciones interétnicas en un contexto de diversidad. Estudio de caso en Cuernavaca. Ra Ximhai, 14 (2), 163-178. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46158063010
Cruz, R. y Acosta, F. (2015). Migración interna: tendencias recientes en la movilidad interestatal. El Colegio de la Frontera Norte.
Farrell, J. (2007). Equality of education: Six decades of comparative evidence seen from a new millennium. En R. Arnove, C. Torres y F. Stephen, Comparative education: The dialectic of the global and the local (pp. 149-177). Rowman & Littlefield Publishers.
Giorguli, S. y Angoa, M. (2016). Trayectorias migratorias y su interacción con los procesos educativos. En M.-L. Coubès, P. Solís y M. Zavala, Generaciones, cursos de vida y desigualdad social en México (pp. 369-401). El Colegio de México.
Giorguli, S., Vargas, E., Salinas, V., Hubert, C. y Potter, J. (2010). La dinámica demográfica y la desigualdad educativa en México. Estudios Demográficos y Urbanos, 25 (1), 7-44. https://doi.org/10.24201/edu.v25i1.1366
Instituto Nacional de Estadísica y Geografía (Inegi). (2020). Censo de Población y Vivienda 2020 [Base de datos]. Autor. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/default.html#Microdatos
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2017). El derecho a la educación de niñas, niños y adolescentes de familias de jornaleros agrícolas migrantes. Autor. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P2A329.pdf
Juárez, D. y Rodríguez, C. (2016). Factores que afectan a la equidad educativa en escuelas rurales de México. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 52 (2), 1-14. https://doi.org/10.7764/PEL.53.2.2016.8
Klingner, J. y Boardman, A. (2011). Addressing the “research gap” in special education through mixed methods. Learning Disability Quarterly, 34 (3), 208-218. https://doi.org/10.1177/0731948711417559
Mier y Terán, M. y Rabell, C. (2003). Inequalities in Mexican children’s schooling. Journal of Comparative Family Studies, 34 (3), 435-454. https://doi.org/10.3138/jcfs.34.3.435
Partida, V. (2015). Medición de la migración interna en México a partir de los censos de población de 1990-2010. En R. Piñero Cruz y F. Acosta (Coords.), Migración interna en México. Tendencias recientes en la movilidad interestatal (pp. 57-114). El Colegio de la Frontera Norte.
Peinador, M. (2005). Migración interna y escolaridad durante la infancia y la adolescencia de tres generaciones en México. En M. Mier y Terán y C. Rabell (Coords.), Jóvenes y niños: un enfoque sociodemográfico (pp. 289-338). Cámara de Diputados-LIX Legislatura; IIS-UNAM; Miguel Ángel Porrúa.
Peláez, Ó. y Espinosa, J. (2021). La pobreza de los recién llegados a Baja California. Región y Sociedad, 33, 1-19. https://doi.org/10.22198/rys2021/33/1479
Powers, D. y Xie, Y. (2000). Statistical methods for categorical data analysis. Academic Press.
Ramírez Romero, S. J., Palacios Nava D. y Velazco Samperio D. (2006). Diagnóstico sobre la condición social de las niñas y niños migrantes internos, hijos de jornaleros agrícolas. Secretaría de Desarrollo Social. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/sedesol-unicef-2006-diagnostico-sobre-condicion-social-nna-migrantes.pdf
Resolución 217 (III-A) de 1948 [Asamblea General de Naciones Unidas]. Se proclama la Declaración Universal de los Derechos del Hombre. 10 de diciembre de 1948. https://documents-dds-ny.un.org/doc/RESOLUTION/GEN/NR0/046/82/PDF/NR004682.pdf?OpenElement
Rodríguez, C., Islas, J. y Patiño, P. (2019). Rendimiento académico de alumnos que asisten a escuelas para migrantes en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49 (2), 59-86. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.2.18
Rojas, T. (2011). Inequidades. La educación primaria de niñas y niños jornaleros agrícolas migrantes (1a. ed.). Universidad Pedagógica Nacional.
Rojas, T. (2019). Trayectorias escolares de hijos de familias agrícolas migrantes en Sonora, México. Región y Sociedad, 31, 1-21. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1181
Romo, R., Téllez, Y. y López, J. (2013). Tendencias de la migración interna en México en el periodo reciente. En La situación demográfica de México 2013 (pp. 83-106). http://www.omi.conapo.gob.mx/work/models/CONAPO/Resource/1734/1/images/5_Tendencias_de_la_migracion_interna_en_Mexico_en_el_periodo_reciente.pdf
Secretaría de Educación de Baja California. (2022). Principales cifras estadísticas. Anuario de datos e indicadores educativos. Ciclo escolar 2021-2022 [Base de datos]. Autor. https://www.educacionbc.edu.mx/publicaciones/estadisticas/2022/
Sobrino, J. (2010). Migración interna en México durante el siglo XX. Consejo Nacional de Población.
Solís, S., Tinajero, M. y Páez, J. (2023). Prácticas inclusivas en la educación indígena, el caso de una escuela primaria en Ensenada, Baja California, México. Actualidades Investigativas en Educación, 23 (1), 1-28. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.51608
Tomasevski, K. (2004). Indicadores del derecho a la educación. Revista IIDH, 40, 341-388. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r08064-11.pdf
Velasco Ortiz, L. (2013). Escuela y reproducción social de familias migrantes: hijos e hijas de jornaleros indígenas en el noroeste mexicano. Estudios Demográficos y Urbanos, 28 (1), 189-218. https://doi.org/10.24201/edu.v28i1.1443
Velasco Ortiz, L. y Rentería, D. (2019). Diversidad e interculturalidad: la escuela indígena en contextos de migración. Estudios Fronterizos, 20, 1-28. https://doi.org/10.21670/ref.1901022
Vera, J. y Durazo, F. (2020). La experiencia de los niños indígenas jornaleros agrícolas migrantes en el noroeste de México. Trayectorias Humanas Trascontinentales, 6, 166-185. https://doi.org/10.25965/trahs.2458
Ybáñez, E. y Alarcón, R. (2007). Envejecimiento y migración en Baja California. Frontera Norte, 19 (38), 93-125. https://doi.org/10.17428/rfn.v19i38.1008
Zelinsky, W. (1971). The hypothesis of the mobility transition. Geographical Review, 61 (2), 219-249. https://doi.org/10.2307/213996